Raadplegingen

In het UZA kan je terecht voor een brede waaier aan gespecialiseerde behandelingen. Kom je binnenkort op consultatie? 

Om het je zo gemakkelijk mogelijk te maken, zetten we alle praktische informatie voor jou op een rijtje.

Financiële informatie: raadpleging

Ongeveer 2 maanden na je raadpleging of onderzoek ontvang je je factuur. Vind hieronder de antwoorden op veelgestelde vragen over de kosten van je raadpleging en de factuur die je ontvangt.

Kan ik op voorhand een prijssimulatie aanvragen?

Ben je nog niet op raadpleging geweest in het UZA voor een bepaalde ingreep en wens je een prijssimulatie op voorhand? Dat kan door dit formulier in te vullen. Via de nomenclatuurcodes kunnen wij je een kostenraming bezorgen. Hoe meer informatie wij hierover hebben, hoe preciezer de raming. Je kan deze codes opvragen bij je behandelende of doorverwijzende arts.

Ga naar het invulformulier.

Moet ik een voorschot betalen?

  • Nee: Als je aangesloten bent bij een Belgisch ziekenfonds of een Europese (EU) ziektekostenverzekering of een betalingsverbintenis van een verzekering kan voorleggen.
  • Ja: In alle andere gevallen. De grootte van het voorschot wordt individueel bepaald en hangt af van je type afspraak. Je betaalt het voorschot bij aanmelding aan de centrale inschrijvingen (inkomhal) met Bancontact.
Let op: neem steeds je eID, KidsID of ISI+-kaart mee naar het UZA. Heb je vanaf 01/01/2025 je eID, KidsID  of ISI+-kaart niet bij in het ziekenhuis? Dan betaal je steeds een voorschot voor medische verstrekkingen.

Wanneer ontvang ik de factuur?

Ongeveer 2 maanden na je raadpleging of onderzoek ontvang je de factuur in je brievenbus. De betaling van je factuur dient te gebeuren binnen 30 dagen na ontvangst. Heb je vragen of heb je betalingsproblemen? Contacteer dan de dienst debiteurenadministratie op het nummer +32 (0)3 821 31 28 (op werkdagen van 9 tot 12 uur).

Kan ik mijn factuur ook online ontvangen en betalen?

Het UZA verstuurt elke maand duizenden facturen per post. Om de papierberg te verkleinen, bieden we nu een efficiënt alternatief: online facturen beheren en betalen via Doccle of POM.

Opgelet: Indien bij je factuur een ‘getuigschrift voor verstrekte hulp’ werd bijgevoegd, kan je geen gebruik maken van Doccle of POM.

1. Doccle

Doccle is een eenvoudige en veilige digitale brievenbus op het internet waarin je documenten ontvangt, leest en bewaart. Met Doccle aan de slag gaan, is heel eenvoudig. Je hoeft je slechts éénmaal te registreren bij Doccle en een verbinding te activeren met het UZA. De registratiegegevens vind je op de factuur.

Betalen met Doccle is gratis. Al je documenten blijven bewaard in je persoonlijk digitaal archief.

  • Surf naar www.doccle.be.
  • Klik op 'Registreer je hier'. Vul je gegevens in of registreer met je elektronische identiteitskaart
  • Klik bij 'Verbinden met' op het UZA-logo
  • Vul je UZA-patiëntnummer in
  • Vul je veiligheidscode in
  • Klik op 'Verbinden'

Meer informatie over het beheren en betalen van je facturen via Doccle, vind je op de website www.doccle.be.

2. POM 

Betaal al uw facturen makkelijk en veilig met uw smartphone via POM: 

1. Scan de QR-code met:

  • de Payconiq by Bancontact-app
  • je banking app
  • je smartphone camera

2. De betaalgegevens worden vervolgens automatisch herkend. Er wordt een betaalpagina getoond met alle details van de factuur (bedrag, mededeling, begunstigde, vervaldatum).

3. Betaal eenvoudig en veilig online:

  • via de Payconiq by Bancontact app (beschikbaar voor 20 banken in België)
  • via de banking apps van Belfius, BNP Paribas Fortis, CBC, Fintro, Hello Bank, ING en KBC
  • met uw kaart en kaartlezer

Meer informatie over het beheren en betalen van uw facturen via POM, vindt u op de website www.pom.be.

Ik ben lid van een Belgische mutualiteit. Hoe zit het met de financiële regeling?

Als je lid bent van een Belgische mutualiteit dan passen we de derdebetalersregeling toe. Dat houdt in dat we de tegemoetkoming van de verplichte ziekteverzekering (verzekering voor geneeskundige zorgen) rechtstreeks aanrekenen aan je ziekenfonds. Jij als patiënt krijgt enkel een factuur met het persoonlijk aandeel dat nog vereffend dient te worden.

Ik ben niet aangesloten bij een Belgische mutualiteit. Hoe zit het met de financiële regeling?

Je bent aangesloten bij een Nederlandse zorgverzekering

Het UZA heeft met heel wat Nederlandse zorgverzekeraars een contract afgesloten zodat de factuur rechtstreeks bij de zorgverzekeraar terechtkomt. Voor bepaalde onderzoeken, die niet zijn opgenomen in het contract, ontvang je wel nog een factuur. Contacteer vóór je raadpleging altijd je zorgverzekeraar voor meer informatie.

Indien het UZA geen contract heeft gesloten met je zorgverzekeraar, wordt de factuur rechtstreeks aan jou opgemaakt. 

Ook bij een opname in het UZA zijn er specifieke overeenkomsten afgesloten met een aantal Nederlandse zorgverzekeraars. Meer financiële informatie voor Nederlanders.

Je bent aangesloten bij een buitenlandse zorgverzekering (niet Nederland)

Vóór jeraadpleging of onderzoek betaal je een voorschot van 50 euro of de totale kost van de onderzoeken indien deze vooraf gekend is. De factuur wordt rechtstreeks aan jou opgemaakt.

Je bent een asielzoeker 

De factuur wordt rechtstreeks met een erkende instantie (OCMW, Rode Kruis,…) verrekend op voorwaarde dat je beschikt over:

  • een officieel document van FEDASIL (Federaal Agentschap voor Opvang van Asielzoekers)
  • een geldige siskaart en/of een betalingsverbintenis van de erkende instantie waarin wordt vermeld dat je noodzakelijke en dringende medische kosten worden vergoed

Je verblijft illegaal in België

Indien je illegaal in België verblijft, wordt de factuur rechtstreeks met het OCMW van je verblijfplaats verrekend op voorwaarde dat je beschikt over:

  • een officieel document waarmee je je kan identificeren
  • een betalingsverbintenis van het OCMW van je verblijfplaats waarin wordt vermeld dat je noodzakelijke en dringende medische kosten worden vergoed

Worden er ereloonsupplementen aangerekend?

Alle artsen in het UZA zijn geconventioneerd voor de prestaties die vallen binnen de RIZIV-nomenclatuur. Dat betekent dat ze de officiële tarieven aanrekenen en geen ereloonsupplementen mogen vragen. 

Lees hier meer over conventionering in het UZA

Hoe wordt de factuur verrekend bij een arbeidsongeval?

Bij een arbeidsongeval wordt de factuur rechtstreeks met de verzekeringsinstelling van je werkgever verrekend indien je ons de noodzakelijke gegevens bezorgt:

  • verzekeringsinstelling
  • polisnummer, nummer van het schadegeval
  • datum ongeval
  • naam en adres werkgever

Wanneer wordt de factuur rechtstreeks met mijn OCMW/Fedasil verrekend?

De factuur wordt rechtstreeks met je OCMW verrekend indien je beschikt over:

  • identiteitskaart of legimitatiebewijs
  • waarborgkaart en/of betalingsverbintenis van je OCMW of Fedasil

Vragen, klachten of betalingsproblemen?

Heb je vragen, klachten of betalingsproblemen? Contacteer dan de financiële dienst (debiteurenadministratie):

UZA
Debiteurenadministratie
Drie Eikenstraat 655, 2650 Edegem

Telefoon: +32 (0)3 821 31 28 (op werkdagen van 9 tot 12 uur).
E-mail: facturen [at] uza [dot] be

 

Laatst aangepast: 21 maart 2024
Auteur(s):