Financiële informatie
De opmaak van een ziekenhuisfactuur is wettelijk bepaald. Het grootste deel van de kosten betaalt je ziekenfonds. Voor de kosten die het ziekenfonds niet vergoedt, kan je een aanvraag tot terugbetaling indienen bij je hospitalisatieverzekering.
Contact
UZA Debiteurenadministratie
Aanvraag kostenraming
Ben je nog niet op raadpleging geweest in het UZA voor een bepaalde ingreep en wens je een kostenraming op voorhand? Dat kan door dit formulier in te vullen. Via de nomenclatuurcodes kunnen wij je een kostenraming bezorgen. Hoe meer informatie wij hierover hebben, hoe preciezer de raming. Je kan deze codes opvragen bij je behandelende of doorverwijzende arts.
Conventionering
Artsen in het UZA zijn geconventioneerd voor de prestaties die vallen binnen de RIZIV-nomenclatuur. Dat betekent dat ze de officiële tarieven aanrekenen en geen ereloonsupplementen vragen. In het uitzonderlijke geval dat een arts niet volledig geconventioneerd is, worden de raadplegingsuren die buiten conventie vallen vermeld tijdens het maken van de afspraak en getoond in de wachtzaal.
Wil je weten of een arts geconventioneerd is?
Wat betekent geconventioneerd zijn?
Om te hoge gezondheidskosten te vermijden, maken de ziekenfondsen, de overheid en de zorgverleners tweejaarlijks afspraken over de tarieven die artsen mogen aanrekenen. Artsen en andere zorgverleners zijn echter vrij om die conventie helemaal, gedeeltelijk of niet te ondertekenen. Ze moeten hun patiënten wel inlichten over die keuze.
Er zijn drie mogelijkheden:
- Geconventioneerde artsen: aanvaarden het akkoord en rekenen het afgesproken tarief aan. Je betaalt alleen jouw persoonlijke aandeel, ook wel remgeld genoemd: het verschil tussen het bedrag dat het ziekenfonds terugbetaalt en het tarief dat de arts mag vragen. Ze vragen geen supplementen.
- Niet-geconventioneerde artsen: volgen het akkoord met de ziekenfondsen niet en bepalen hun eigen tarieven. Dat betekent dat ze bovenop het afgesproken tarief een honorariumsupplement mogen aanrekenen. Dat supplement wordt nooit terugbetaald door het ziekenfonds.
- Gedeeltelijk geconventioneerde artsen: houden zich op bepaalde uren, dagen of plaatsen aan de conventietarieven, op andere tijdstippen of plaatsen mogen ze een supplement aanrekenen.
Wat is de RIZIV-nomenclatuur?
De nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen is een gecodeerde lijst met de geneeskundige verstrekkingen die de ziekteverzekering (verzekering voor geneeskundige verzorging) geheel of gedeeltelijk vergoedt. Met andere woorden: voor prestaties die binnen de RIZIV-nomenclatuur vallen, betaal je alleen jouw persoonlijk aandeel (remgeld). Dit is het verschil tussen het bedrag dat het ziekenfonds terugbetaalt en het tarief dat de arts mag vragen.
Hospitalisatieverzekering bij een geplande opname
Assurcard
Je kan je aangifte van opname vooraf thuis doen via internet, de app of telefonisch, maar je kan dat ook doen via de Assurcard-kiosk die zich bevindt nabij de trap in de centrale inkomhal (enkel van toepassing voor Allianz, Ethias, Medexel en VMOB Hospiplus).
Vermeld de aangifte in elk geval als je je inschrijft. We kunnen dan ook meteen nakijken of de verzekering je opname al dan niet terugbetaalt.
Aangesloten verzekeringen | Aanmeldmogelijkheid |
---|---|
Alan verzekeringen | via de Alan app |
Allianz | via Assurcard-kiosk, website Allianz, tel. +32 9 265 08 90 |
Ethias | via Assurcard-kiosk, website Ethias |
HealthCare4U | via tel. +32 3 217 62 87 |
KBC verzekeringen | via KBC Mobile App/ BBC Touch, tel. +32 16 24 24 24 |
MedExel | via Assurcard-kiosk, website MedExel |
Medi-Link | via Vanbreda Healthcare App, website Vanbreda, tel. +32 3 217 69 46 |
VMOB HospiPlus | via Assurcard-kiosk, website, Tel. +32 53 76 99 79 |
Waar vind ik de Assurcard-kiosk?
Je vindt de Assurcard-kiosk vlakbij de wachtzaal van de opnamedienst (achter de trap) of in de wachtzaal van het chirurgisch dagziekenhuis (bij een heelkundige ingreep in dagopname).
Hoe gebruikt u de kiosk?
- Steek de kaart in de voorziene gleuf van de kiosk.
- Beantwoord nauwkeurig de gestelde vragen.
Hoe weet ik of Assurcard mijn kosten dekt?
Nadat je de vragen heeft beantwoord, word je meteen de beslissing van de verzekeraar meegedeeld:
- groen licht: Je verzekering betaalt de kosten die niet door je ziekenfonds worden vergoed.
- oranje licht: Er is meer informatie nodig. Er wordt een medisch formulier afgedrukt dat je zo snel mogelijk ingevuld aan je verzekering dient te sturen
- rood licht: Je verzekering komt niet tussen. Het ziekenhuis stuurt je een factuur met de remgelden en de kosten die door jouw ziekenfonds niet worden vergoed. Contacteer je verzekering voor meer informatie.
Bij de inschrijving van je opname zal de administratieve medewerker je aangifte elektronisch doorsturen naar Assurcard.
Medi-Assistance
Voor je opname neem je contact op met het servicecenter van Medi-Assistance. Bij akkoord zal Medi-Assistance een bevestigingsmail sturen aan jou en aan het ziekenhuis zodat het derdebetalersysteem kan toegepast worden.
Aangesloten verzekeringen:
- AG Insurance
- Inter Partner Assistance (AXA Belgium)
Medi- Card (DKV Belgium)
Bij DKV is het niet nodig op voorhand contact op te nemen met je verzekeraar.
Bij inschrijving van je geplande opname zal de opnamemedewerker op basis van je DKV-kaart de aangifte bij DKV doen, zodat verder alles automatisch verloopt.
Hospitalisatieverzekering bij een opname via spoed
Als je via de dienst spoedgevallen binnen komt voor een dringende opname, neem je het best zo snel mogelijk contact op met je verzekering en met de onthaalbalie in het ziekenhuis.
Geen lid Belgische mutualiteit
Nederlanders
Het UZA heeft met heel wat Nederlandse zorgverzekeraars een contract afgesloten zodat de factuur rechtstreeks bij de zorgverzekeraar terechtkomt. Soms voor de volledige zorg, soms slechts voor bepaalde behandelingen.
Contacteer vóór je ziekenhuisopname altijd je zorgverzekeraar. Die moet toestemming geven voor zorg in het buitenland, anders bestaat de kans dat je de factuur zelf moet betalen.
Verzekering bij CZ, Zilveren Kruis, VGZ, DSW, ASR, VRZ en IPTIQ/Caresq
De ziekenhuisrekeningen worden rechtstreeks met je zorgverzekeraar verrekend voor gemachtigde zorg.
- Je ontvangt een factuur voor de kosten die je zorgverzekeraar niet terugbetaalt en betaalt die zelf aan het ziekenhuis.
- Via je zorgverzekering kan je nadien eventueel (een deel van) deze kosten recupereren.
Verzekering bij een andere Nederlandse zorgverzekeraars
Vraag bij je zorgverzekeraar vóór je behandeling een garantieverklaring of formulier S2 (voorheen E112).
- De kosten worden rechtstreeks met je zorgverzekeraar verrekend als de garantieverklaring dit uitdrukkelijk vermeldt.
- De kosten worden rechtstreeks met een Belgisch ziekenfonds verrekend in geval van een formulier S2 (E112) of EU-kaart bij dringende opname (conform Internationale Verdragen). Je ontvangt een factuur op je thuisadres voor je eigen aandeel. Nadien kan je eventueel via je zorgverzekering (een deel van) deze kosten recupereren.
EU-onderdanen (niet Nederland)
Vraag bij je zorgverzekeraar vóór behandeling of opname een garantieverklaring of formulier S2 (E112) aan:
- Garantieverklaring: de kosten worden rechtstreeks met je zorgverzekeraar verrekend.
- S2 (E112): de kosten worden rechtstreeks met een Belgisch ziekenfonds verrekend (conform internationale verdragen). Je ontvangt een factuur op je thuisadres voor je eigen aandeel. Nadien kan je eventueel via je zorgverzekering (een deel van) deze kosten recupereren.
In geval van dringende opname of spoedeisende ambulante zorg moet je je Europese Ziekteverzekeringskaart voorleggen. De kosten worden rechtstreeks met een Belgisch ziekenfonds verrekend (conform Internationale Verdragen). Je ontvangt wel nog een factuur op je thuisadres voor je eigen aandeel. Nadien kan je eventueel via je zorgverzekering (een deel van) deze kosten recupereren.
Niet-EU-onderdanen
Als je een privéverzekering hebt, vraag je vooraf een garantieverklaring aan voor de (geplande) zorg in ons ziekenhuis.
Als je niet verzekerd bent, betaal je een voorschot:- Vóór je geplande opname of ambulante verzorging betaal je als voorschot het bedrag van de kostenraming van je opname of ambulante onderzoeken.
- Voor een dringende opname of spoedeisende ambulante verzorging zal het ziekenhuis een voorschot aanrekenen of de medische zorgen beperken tot de meest dringende zorgen.
Asielzoeker
De factuur wordt rechtstreeks met een erkende instantie (OCMW, Rode Kruis,…) verrekend op voorwaarde dat je beschikt over:
- een officieel document van FEDASIL (Federaal Agentschap voor Opvang van Asielzoekers)
- een geldige siskaart en/of een betalingsverbintenis van de erkende instantie waarin wordt vermeld dat je noodzakelijke en dringende medische kosten worden vergoed
Illegaal verblijf in België
Indien je illegaal in België verblijft, wordt de factuur rechtstreeks met het OCMW van uw verblijfplaats verrekend op voorwaarde dat je beschikt over:
- een officieel document waarmee je je kan identificeren
- een betalingsverbintenis van het OCMW van je verblijfplaats waarin wordt vermeld dat je noodzakelijke en dringende medische kosten worden vergoed
Veelgestelde vragen
Wanneer ontvang ik de factuur?
Ongeveer 6 weken na het einde van de maand waarin je het ziekenhuis verliet, krijg je van het UZA de ziekenhuisfactuur ('uitreksel van de verpleegnota') toegestuurd. Werd je bijvoorbeeld begin juni ontslagen, dan mag je de factuur midden augustus verwachten.
Verblijf je voor een langere tijd in het ziekenhuis? Dan krijg je per periode van 30 verblijfsdagen een factuur.
Wanneer en hoe moet ik de factuur betalen?
De betaling van je factuur dient te gebeuren binnen 30 dagen na ontvangst.
Om de papierberg te verkleinen, kan je vanaf nu ook je factuur van het UZA online betalen via Doccle of POM. Lees hier meer over hoe je dit doet.
Moet ik een voorschot betalen?
- Nee: Als je aangesloten bent bij een Belgisch ziekenfonds of een Europese (EU) ziektekostenverzekering of een betalingsverbintenis van een verzekering kan voorleggen.
- Ja: In alle andere gevallen. De grootte van het voorschot wordt individueel bepaald en hangt af van de verblijfsduur en de ingreep. Je betaalt het voorschot bij aanmelding aan de centrale inschrijvingen (inkomhal) met Bancontact.
Let op: neem steeds je eID, KidsID of ISI+-kaart mee naar het UZA.
Heb je vanaf 01/01/2025 je eID, KidsID of ISI+-kaart niet bij in het ziekenhuis? Dan betaal je steeds een voorschot voor medische verstrekkingen.