Praktisch

Patiënten nemen een actieve rol op in hun zorgtraject. Met verschillende initiatieven erkennen we hen in hun expertise als ervaringsdeskundigen en sturen ze mee de zorgkwaliteit in het UZA .

Patiënttevredenheid en -ervaring

Patiënttevredenheid en -ervaring

Jouw ervaringen als patiënt in het UZA vertellen ons wat we goed doen en waar we onze zorg- en dienstverlening verder kunnen verbeteren. Ze vormen de bron van onze kwaliteitsprojecten en verbeteracties. 

Heb je klachten, suggesties of complimenten over de kwaliteit? Wil je een (medisch) incident melden? 
Contacteer de Ombudsdienst.

Wil je meer info over het kwaliteitsbeleid in het UZA? 
Contacteer de dienst Kwaliteit.

Ombudsdienst

Niet beschikbaar
Centrale inkomhal

Kwaliteit en Lean

Niet beschikbaar
  • Je ontvangt – als je e-mailadres bij ons gekend is - na je consultatie of opname een uitnodiging via mail om een online vragenlijst in te vullen. Zo kan je ons laten weten hoe je je bezoek of verblijf hebt ervaren. We horen graag wat je goed vond, maar ook wat volgens jou anders of beter kon. 
    We peilen onder andere naar jouw ervaring rond:

    • afspraak maken
    • onthaal
    • wachttijden
    • informatieverlening
    • zorg 
    • betrokkenheid
    • veiligheid
    • pijn

    Voor de verwerking en rapportage van de tevredenheidsenquête werken we samen met BING Research. Zij sturen in opdracht van het UZA de vragenlijst door (e-mailadres invitation@chkmkt.com) en verwerken de resultaten volledig anoniem en vertrouwelijk.
    Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten. 

    Kom je vaker op consultatie in het UZA? 

    Dan krijg je na je eerste uitnodiging pas een volgende uitnodiging na ten minste 3 maanden. 

    Uitschrijven?

    Je kan je op elk moment uitschrijven voor de tevredenheidsmailing via de knop 'Uitschrijven' onderaan de mailing.

    Meer info?

    Voor vragen over de online tevredenheidsenquête kan je steeds terecht bij de dienst Patiëntenzorg. (+32 3 821 46 15)

  • De online vragenlijst omvat onder andere de vragenset ontwikkeld door de Vlaamse Overheid en het Vlaamse Patiëntenplatform . Deze wetenschappelijk onderbouwde vragenlijst peilt naar de mening van patiënten over de zorg die ze kregen. Deze tevredenheidsindicator kan vergeleken worden met die van andere Vlaamse ziekenhuizen, zodat we van elkaar kunnen leren en kwaliteitsverbeteringstrajecten kunnen opstarten.

  • Als patiënt heb je ook permanent de mogelijkheid om je complimenten, bedankingen en bemerkingen over de zorg met ons te delen via het online formulier 'Jouw mening maakt ons beter'. Op verschillende plaatsen in het UZA vind je ook papieren formulieren die je ingevuld bij de ombudsdienst kan indienen. De betrokken zorgteams, ombudsdienst en dienst kwaliteit bekijken graag welke verbeteracties mogelijk zijn om onze zorg nog meer op jouw behoeften af te stemmen.

  • We organiseren op bepaalde diensten ook regelmatig focusgesprekken. Zo kunnen traumapatiënten na hun behandeltraject hun inzichten en feedback op een heel laagdrempelige manier met ons delen tijdens terugblikmomenten (‘coffee-with-the-traumateam'). Dit heeft bijvoorbeeld al geleid tot kleine en grote aanpassingen in het traject: van aanpassing van onze manier van informeren tot zelfs infrastructuuraanpassingen doorheen het ziekenhuis.
    De kinderen van het Moeder- en kindcentrum hebben ook hun eigen kinderraad. Een tiental jonge patiënten met een chronische aandoening kunnen daarin laten horen wat ze willen veranderen in het kinderziekenhuis. Dat heeft al goede ideeën opgeleverd, zoals ziekenhuismaaltijden meer afstemmen op kinderen.

  • Dankzij de ervaringen die je met ons deelt, kunnen we in het UZA onze zorg- en dienstverlening continu verbeteren en nog beter afstemmen op jouw behoeften en voorkeuren. We stellen graag enkele verbeterintiatieven voor die we hebben kunnen realiseren dankzij jullie feedback.

Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Het UZA streeft hoge kwaliteitsnormen na. Onze medewerkers stellen dagelijks alles in het werk om jou veilige en kwaliteitsvolle zorg te bieden. Ook jij als patiënt kan hieraan meewerken. Daarom geven we je graag enkele tips om je verblijf in het UZA veilig en comfortabel te laten verlopen. Samen maken we onze zorg beter!

  • Handen ontsmetten
    Door een goede handhygiëne voorkomen we ziekenhuisinfecties. Dit is belangrijk voor alle patiënten, zorgverleners en bezoekers.
  • Bedside briefing
    In het UZA kom je in contact met verschillende zorgverleners. Via speciale communicatietechnieken geven we je gegevens vlot aan elkaar door.
  • Patiëntidentificatie
    Onze medewerkers moeten op elk moment weten wie je bent om je veilig de juiste zorg te kunnen geven.
  • Vasculaire pijn
    Pijn is onaangenaam en voor iedereen persoonlijk. Het kan je herstel vertragen. Daarom doen we er alles aan om je pijn te bestrijden en te voorkomen.
  • Valpreventie
    Patiënten lopen meer risico op vallen omdat ze bijvoorbeeld lang in bed liggen, slecht te been zijn of medicatie gebruiken.
  • Het geneesmiddelenvoorschrift is de eerste stap voor een correcte toediening van geneesmiddelen.
  • dikkedarmoperatie
    Om operaties zo veilig mogelijk te laten verlopen, zijn er in het hele traject dat een patiënt aflegt veiligheidscontroles ingebouwd.
  • Beschermende maatregelingen
    Op sommige momenten kan het nodig zijn om beschermende maatregelen te treffen om zowel de patiënt zelf als anderen te beschermen.
Patiëntparticipatie

Patiëntparticipatie

  • Met online bevragingen en focusgroepen nodigen we patiënten uit om samen met ons na te denken over wat goed gaat en waar het beter kan. 

    • Traumapatiënten kunnen na hun behandeltraject hun inzichten en feedback op een heel laagdrempelige manier met ons delen tijdens terugblikmomenten (‘coffee-with-the-traumateam'). Dit heeft bijvoorbeeld al geleid tot kleine en grote aanpassingen in het traject: van aanpassing van onze manier van informeren tot zelfs infrastructuuraanpassingen doorheen het ziekenhuis.
    • Het Moeder- en kindcentrum heeft ook een eigen kinder- en ouderraad. Zo kunnen ouders en kinderen met een chronische aandoening laten horen wat ze willen veranderen in het kinderziekenhuis. Dat heeft al goede ideeën opgeleverd, zoals ziekenhuismaaltijden meer afstemmen op kinderen. 
    • Patiënten en vertegenwoordigers geven ook actief vorm aan wetenschappelijk onderzoek door hun stem te laten horen in verschillende patiëntenadviesraden, zoals de patiëntencommissie voor oncologische studies en de patiëntenadviesraad voor wetenschappelijk onderzoek. Zo dragen we samen bij tot onderzoek dat er echt toe doet.
    • Sinds 2018 gebeurt de informatieoverdracht op de verpleegafdeling tussen de verschillende shiften niet langer in een aparte ruimte, maar aan het bed en in interactie met de patiënt (bedside briefing). Zo stelt de verpleegkundige zich automatisch voor aan de patiënt en krijgt de patiënt meteen een overzicht van zijn situatie en van wat er nog gepland staat.
    • De patiënt wordt actief bevraagd of hij alles heeft kunnen begrijpen en nog iets wil vragen of toevoegen. 
    • Ook de familiekamer op hematologie illustreert hoe patiënten van het UZA een betere plek maken. Eva Sturtewagen werd negen maanden behandeld in het UZA voor acute leukemie, maar overleed in augustus 2019. Eva gaf aan hoe belangrijk bezoek was en opperde het idee om een warme bezoekkamer in te richten. Samen met haar zus Anouk en UZA foundation kon die wens ook effectief in vervulling gaan. 
  • Een belangrijke prioriteit voor het UZA is het promoten van gezondheidsgeletterdheid. In de eerste plaats bij onze patiënten en hun naasten, en bij uitbreiding de burger en samenleving. Als universitair ziekenhuis zetten we in op health literacy/health information fluency omdat dit bijdraagt aan de mogelijkheden van patiënten om regie te ervaren en nemen in hun zorgtraject. Dat wordt steeds belangrijker met onze groeiende ambities rond transmurale zorgpaden en digitalisering binnen de zorgverlening. We willen patiënten de nodige vaardigheden, kennis en ziekte-inzichten aanreiken. Betere en toepasbare informatie kan onder meer bijdragen aan stressreductie en een betere patiëntervaring, betere therapietrouw en meer preventiegericht gedrag.

    Hoe we health literacy in het UZA onder meer stimuleren?

    • Steeds vaker wordt een verpleegkundige of zorgverlener ingeschakeld die patiënten met een specifieke ziekte begeleidt: denk aan de diabeteseducatoren, de verpleegkundig trajectbegeleiders op de dienst oncologie, de ventilatiedeskundige voor beademingspatiënten, de verpleegkundigen van de hartfalenkliniek ...
    • Via brochures, educatieve video’s, uza.be, maguza.be, sociale media… informeren we patiënten en de maatschappij zo maximaal mogelijk en helpen we hen om een overwogen keuze te maken. 
    • Voor bepaalde behandelingen, bijvoorbeeld dialyse, krijgen patiënten een opleiding om hen op weg te helpen zodat ze thuis zelf aan de slag kunnen. 
    • We organiseren regelmatig infosessies, patiëntenuitstappen en andere events waarmee we niet enkel informeren, maar ook het onderlinge lotgenotencontact stimuleren.
    • Ook de ziekte leren aanvaarden of er anders mee leren omgaan, maakt vaak deel uit van de educatie. 
    • ...
       
  • In het Moeder- en kindcentrum dragen we familiegerichte zorg hoog in het vaandel. We zetten niet alleen sterk in op educatie, maar betrekken ouders ook direct in de zorg. Ouders mogen bijvoorbeeld zelf hun kindje verschonen, ze ondersteunen tijdens een onderzoek of verzorging of, als ze hier langer zijn, sondevoeding toedienen. We laten hen vanaf het begin voelen dat hun aanwezigheid erg belangrijk is voor de ontwikkeling van hun kindje. Ze leren om de signalen van hun baby beter te interpreteren. Ook huid-op-huidcontact en borstvoeding stimuleren we sterk.
    We zien dat ouders zo een betere band ontwikkelen met hun kind, waardoor ze hun ouderrol beter opnemen. Dat komt de ontwikkeling van de baby ten goede. Dat geldt ook voor de andere aspecten die we stimuleren – borstvoeding, huid-op-huidcontact en beter inspelen op signalen van het kind.

    Er wordt ook erg ingezet op de beleving van kinderen tijdens hun bezoek aan het UZA. Zo introduceerden we het kinderpaspoort waarin ze kunnen aangeven wat ze fijn vinden. Bijvoorbeeld wie ze op dat moment het liefst bij zich hebben, wat de zorgverlener kan doen om hen op hun gemak te stellen ... Door kinderen zelf die dingen te laten beslissen, geven we hun de regie voor een stuk in eigen handen, wat de angst vermindert. Het UZA heeft ook een aantal VR-brillen in huis, die kinderen verhalenderwijs voorbereidt op bepaalde onderzoeken. Ze worden ook ingezet als afleiding tijdens een onderzoek, in combinatie met lokale verdoving en als ontspanning. 

  • Patiënten nemen in toenemende mate de regie in hun ziekteproces. Van preventie en zelfmonitoring tot medicatie toedienen en inspraak hebben in het te volgen zorgtraject. 

    • Zo organiseren we voor dialysepatiënten jaargesprekken, waar ze (en hun familie) hun ervaringen, gevoelens, bedenkingen en wensen kunnen delen over het huidige en toekomstige zorgtraject. Op basis daarvan optimaliseren we samen hun verdere zorgplan, dit volledig op maat van de patiënt. 
    • Op de dienst nierziekten zetten we ook resoluut in op zelfzorg: patiënten volgen hun pijn zelf op met een pijnscorekaart, beheren hun eigen bakje met materiaal, schrijven zelf hun parameters en gewicht in hun map, spoelen zelf hun toestel...
    • De digitale revolutie biedt talloze mogelijkheden om patiënten actiever te betrekken bij hun zorg. Denk maar aan telemonitoring, waar onder andere sterk op wordt ingezet binnen het pijncentrum, cardiologie, urologie, oncologie...
    • Met ons patiëntenportaal UZA@home evolueren we naar een digitaal gezondheidsmodel waar we niet alleen reactief, maar ook preventief samenwerken met de patiënt. De patiënt staat centraal en blijft zelf in controle. Patiënten kunnen in UZA@home geïncludeerd worden voor digitale opvolging, aansluitend op hun behandeltraject in het UZA. Hiermee koppelen we onze zelfde veilige en kwalitatieve zorg los van locatie. Patiënten kunnen vervroegd met ontslag en verder herstellen in hun vertrouwde thuisomgeving, met een professioneel zorgteam dat 'meekijkt' en adviseert op afstand.
      Digitale opvolging via UZA@home bestaat uit verschillende bouwstenen: eenmalige of regelmatige bevragingen, telemonitoring (met gekoppelde meettoestellen) en patiënteducatie op maat. 
    • Door de komst van het elektronisch patiëntendossier (epd) kunnen patiënten via UZA@home ook hun persoonlijk medisch dossier kunnen raadplegen.