Deze pagina bevat alle belangrijke informatie over jouw opname
Hier vind je alles wat je moet weten om je goed voor te bereiden en ervoor te zorgen dat de opname zelf zo vlot mogelijk verloopt. Het is essentieel dat je de volledige informatie doorneemt, aangezien elke stap helpt om je opname efficiënt te laten verlopen.

Van voorbereidingen thuis tot wat je op de dag van de ingreep kan verwachten.

Neem de tijd om alles zorgvuldig te lezen en twijfel niet om vragen te stellen als er iets onduidelijk is.

Voorbereiden

Voorbereiden

Om je opname vlot te laten verlopen, overlopen we een aantal belangrijke aandachtspunten:

  •  
    Je gezin, je familie en/of je omgeving

    Bij een ziekenhuisopname komt vaak meer kijken dan alleen de medische zorg. Het kan belangrijk zijn om ook thuis de nodige voorbereidingen te treffen. Denk hierbij aan het regelen van zaken zoals:

    • Hulp bij dagelijkse zorg: Afspreken wie kan helpen met persoonlijke zorg en huishoudelijke taken achteraf.
    • Kinderopvang en gezinszorg: Maak afspraken over de opvang van kinderen of andere gezinsleden die afhankelijk van je zijn.
    • Maaltijddienst: Zorg dat er maaltijden klaarstaan of maak gebruik van een maaltijddienst.
    • Huishoudelijke hulp: Overweeg thuishulp om het huishouden draaiende te houden tijdens je afwezigheid.
    • Vervoer en boodschappen: Regel wie boodschappen kan doen of vervoer kan bieden.

    Enkel als het niet mogelijk is om deze zaken zelf te organiseren, kan je terecht bij de dienst Patiëntenbegeleiding van ons ziekenhuis. Zij staan klaar om samen met jou te kijken naar de juiste ondersteuning, zodat je met een gerust hart je opname kan ingaan.

    • Je huisarts

      Breng je huisarts op de hoogte van de geplande opname. Hij of zij ontvangt achteraf de onderzoeksresultaten en de medische gegevens.
    • Je werkgever

      Kan je door je opname in het ziekenhuis een tijdje niet meer gaan werken? Breng je werkgever of werkloosheidskas zo snel mogelijk op de hoogte.
    • Je ziekenfonds

      Breng je ziekenfonds op de hoogte van je (dag)opname. Het UZA zal je ziekenfonds ook op de hoogte brengen van je opname. Als de opname het gevolg is van een ongeval, meld dit dan uitdrukkelijk aan je ziekenfonds. Informeer daar ook naar eventuele attesten die bij je opname moeten worden ingevuld.
    • Je hospitalisatieverzekering

      Als je een hospitalisatieverzekering heeft, verwittig je vóór je opname het best je verzekeringsinstelling.
    • Neem steeds je eID, KidsID of ISI+-kaart mee naar het UZA

    Dat is belangrijk, want alleen op die manier kunnen we de derdebetalersregeling toepassen. Daarbij betaal je alleen jouw deel van de kosten aan de zorgverlener (remgeld) en worden andere kosten rechtstreeks door je ziekenfonds vergoed. 

    Meer info over de factuur

     

    • Neem volgende contactgegevens mee
    • Je eigen telefoonnummer of gsm-nummer
    • Naam en adres van je huisarts
    • Naam en adres van de verwijzende arts
    • Overzicht van de geneesmiddelen die je inneemt, waarop de dosis en tijdstip van inname vermeldt staat.
    • Goedkeuring voor terugbetaling door het ziekenfonds, indien van toepassing.
    • Indicatie van eventuele allergieën.
    • Medische documenten waarover je beschikt: verwijsbrief van je huisarts of verwijzende arts, radiografieën, laboresultaten, vaccinatiekaart...
    • Breng persoonlijke kledij, nachtkleding, ondergoed, kamerjas, pantoffels, toiletgerief, handdoeken en washandjes, mee. Zorg voor gemakkelijke kledij (bijvoorbeeld een training, losse broek, T-shirt...).
    • Iets om te lezen of te ontspannen. (bijvoorbeeld boek, tablet, laptop...)
    • Voor je kind eventueel een knuffel en/of klein speelgoed. (bijvoorbeeld een puzzel,een leesboekje, spelletje...)
    • Neem TED of antitrombose kousen mee als je deze thuis al hebt liggen.
    • Taalbijstand (Tolk)

      In het UZA heb je de mogelijkheid om taalbijstand te vragen (enkel op afspraak). Het UZA maakt daarvoor gebruik van een externe tolkendienst STV (Sociaal Tolken en Vertalen bij Integratie en Inburgering) en Brussel onthaal. Ook is het gebruik van webcamtolken mogelijk. In urgente situaties trachten we beroep te doen op anderstaligen personeelsleden of de tolkentelefoon. Je kan een tolk aanvragen via je verpleegkundige of via het secretariaat waar je consultatie doorgaat.
    • Interculturele bemiddeling

      Behandeld worden in een vreemde taal is niet evident, zeker niet als jij en het zorgteam er ook andere sociaal-culturele verschillen op nahouden. In het UZA kan je daarom rekenen op intercultureel bemiddelaars. Een intercultureel bemiddelaar slaat niet alleen een brug tussen culturen, maar schept ook vertrouwen en duidelijkheid voor jou als patiënt, je omgeving en voor alle UZA-medewerkers. Je kan een intercultureel bemiddelaar aanvragen via je arts, verpleegkundige of het secretariaat waar je consultatie doorgaat.

In de volgende gevallen heb je nog extra gegevens nodig:

  • Bij een arbeidsongeval:
    - Naam en adres van de werkgever
    - Naam en adres van de verzekeringsmaatschappij
    - Datum ongeval
    - Schadegevalnummer (indien gekend)
    - Polisnummer
  • Als dat voor jou van toepassing is, breng je ook een waarborgregeling van een OCMW of betalingsverbintenis van een andere instantie die borg staat voor de betaling van de kosten mee.
  • In geval van een school-, sport- of verkeersongeval wordt de opname beschouwd als een gewone ziekteopname. Alles wordt geregeld via je ziekenfonds.
  • Voor patiënten met een buitenlandse verblijfplaats (domicilie):
    - Verzekeringskaartje of formulier E112 of garantieverklaring van je zorgverzekeraar
    - Europese Ziekteverzekeringskaart
  • Indien je voorschotten diende te betalen, een betalingsbewijs.
Naar het UZA
Aanmelden

Aanmelden

Meld je aan bij de aanmeldkiosk

  1. Neem steeds je eID, KidsID of ISI+-kaart mee naar het UZA.
     
  2. Passeer bij aankomst eerst langs één van de aanmeldkiosken in de centrale inkomhal of in de inkomhal van het Moeder- en kindcentrum.
     
  3. Beantwoord alle vragen op de kiosk en neem je ticket.
     
  4. Je ticket geeft je verdere instructies
  • ofwel kan je meteen doorlopen naar de afdeling waar je een afspraak hebt.
  • ofwel passeer je nog langs de centrale balie om je inschrijving te vervolledigen. 

Hou je ticket steeds bij tijdens je bezoek aan het UZA.

Aanmeldkiosken
  • Voor administratieve en medische doeleinden is het belangrijk dat je gegevens volledig en juist worden geregistreerd. Daarom controleren we je gegevens aan de hand van de elektronische identiteitskaart (eID), Kids-ID of ISI+-kaart. Die kaart bevat de officiële naam en adresgegevens. Er zal je ook gevraagd worden naar je telefoonnummer en huisarts.

  • In een aantal gevallen moet je een waarborg (voorschot) van 50 euro betalen:

    • als je niet bent aangesloten of niet in regel bent bij een Belgisch ziekenfonds
    • als je geen adres in België of in het buitenland heeft
    • als een OCMW of andere instantie instaat voor de betaling van de kosten, maar je geen geldige betalingsgarantie kunt voorleggen
    • als je achterstallige onbetaalde facturen hebt
Je verblijf

Je verblijf

We geven je graag alle antwoorden op je vragen over het dagelijkse ziekenhuisleven. Met deze praktische informatie hopen we jouw ziekenhuisopname zo aangenaam mogelijk te maken.

Onze verpleegeenheden

Hier vind je de verpleegeenheden van ons ziekenhuis waar we met een toegewijd team van verpleegkundigen en zorgverleners dag en nacht voor je klaarstaan. Ons doel is om je tijdens je verblijf de best mogelijke zorg en persoonlijke begeleiding te bieden. 

We begrijpen dat een ziekenhuisopname een ingrijpende ervaring kan zijn, daarom zorgen we voor een warme en veilige omgeving waarin je je goed verzorgd voelt. Of je nu voor een korte opname of langere behandeling bij ons bent, we staan klaar om je te ondersteunen in jouw herstel en welzijn.

Word je geopereerd met overnachting? 
 

Lees hier alle informatie

Dagverloop

Het dagverloop is voor elke patiënt verschillend en wordt bepaald door zowel individuele afspraken/onderzoeken als de organisatie van de verpleegeenheid. (medicatiebedeling, maaltijdvoorziening...)
Heb je in de loop van de dag afspraken? Raadpleeg hiervoor de UZA@home-app. 
Op je tijdlijn vind je een overzicht van al jouw afspraken.

  • Patiënten kijken vaak reikhalzend uit naar bezoek. Als je een patiënt komt bezoeken, maken wij het je graag zo aangenaam mogelijk. We vragen wel jou om de bezoekuren en enkele afspraken te respecteren.

    Overnachting bezoekers (rooming-in)

    Op de meeste afdelingen kan je familie niet bij jou blijven slapen. Familieleden en bezoekers kunnen wel overnachten in hotel Drie Eiken, vlakbij het UZA. Op kindergeneeskunde en materniteit zijn er wel rooming-in mogelijkheden voor (groot)ouders en partners. In bepaalde omstandigheden kan je als ouder ook overnachten op neonatologie.

    Hotel Drie Eiken is een gezamenlijk initiatief van het UZA en het AZ Monica en ligt vlak naast het UZA. Je familie of partner kan er logeren tijdens je ziekenbezoek. Na je ziekenhuisopname kan je als patiënt in Drie Eiken verblijven om te herstellen en aan te sterken in alle comfort.

  • In het UZA verandert het menu elke dag. De chef stelt ook elke dag een suggestie voor. Daarnaast kan je zelf aangeven wat je niet lust en is er bijzondere aandacht voor vegetarische voeding en bereidingen zonder varkensvlees. De porties kunnen worden aangepast, zowel voor grote als voor kleine eters. Ook de allerkleinsten krijgen een aangepast menu.

    • Ontbijt: brood met hartig of zoet beleg (rond 8 uur)
    • Middagmaal: warme maaltijd (rond 12 uur)
    • Avondmaal: brood met beleg (rond 17 uur)
    Gevarieerd en gezond eten voor een vlot genezingsproces

    Alle maaltijden worden verantwoord samengesteld, met aandacht voor gezonde vetten en correct zoutgebruik. Sommige patiënten krijgen op medisch voorschrift dieetmaaltijden. Een commissie controleert regelmatig de kwaliteit van de voeding.

    Omdat een goede voeding belangrijk is voor een goed herstel, besteden we speciale aandacht aan ondervoeding. Bij je opname word je gewogen en gemeten. We vragen je ook enkele vragen te beantwoorden over je eetgewoontes. Op basis daarvan krijg je al dan niet een bezoekje van het nutritieteam om samen met jou je voeding op peil te krijgen.

    Patiënten die zelf voeding en drank (laten) meebrengen naar het ziekenhuis, consumeren dat op eigen risico. Het ziekenhuis is niet verantwoordelijk voor schadegevallen als gevolg van door de patiënt meegebrachte voeding en drank.

    UZA zet in op duurzame voeding

    Als UZA streven we naar een gezonde én duurzame voedingscultuur, daarom willen we het kiezen voor plantaardige voeding stimuleren. Plantaardige voeding is niet alleen gezond, je doet ook het klimaat er een plezier mee. Meer weten over hoe we hiermee aan de slag gaan? Je ontdekt het in onderstaande video. 

    Totale parenterale voeding (TPN)

    Patiënten die niet genoeg kunnen worden gevoed via de mond, krijgen kunstmatige voeding.
    Omdat het toedienen van de TPN met de nodige zorg moet gebeuren krijgt uw thuisverpleegkundige een opleiding alvorens je het ziekenhuis verlaat. 

  • Bij de bespreking van je ziekenhuisopname kan je aangeven welk type kamer je wenst. Je bevestigt die keuze en de wettelijk vastgelegde financiële voorwaarden en die van het ziekenhuis officieel in je opnameverklaring.

    Verschillende kamertypes

    Er zijn een- en tweepersoonskamers. Omdat de vraag naar eenpersoonskamers groot is, kunnen we niet altijd onmiddellijk aan je kamerkeuze voldoen. Uiteraard houden we zoveel mogelijk rekening met je wensen.

    Tarieven

    Het ziekenfonds betaalt de prijs van je kamer voor het grootste deel terug. Zelf betaal je enkel een persoonlijk aandeel. De grootte wordt bepaald door het RIZIV. Als je voor een eenpersoonskamer kiest, betaal je extra supplementen (ereloonsupplement) bovenop het persoonlijk aandeel. Als je op een eenpersoonskamer verblijft om medische redenen, wordt geen persoonlijk aandeel of extra supplement aangerekend. Je hebt dan wel een schriftelijke verklaring van de behandelende arts nodig.

  • Bijna elke kamer heeft een nachtkastje met kluis om je persoonlijke spullen in op te bergen.

    Praktische tips

    • Laat geen geld of een portefeuille rondslingeren.
    • Maak gebruik van het kluisje (lade nachttafeltje).
    • Breng zo weinig mogelijk geld mee en laat juwelen thuis.
    • Meld verdachte omstandigheden.
    • Spreek af met je eventuele kamergenoten om elkaars bezittingen in de gaten te houden. Het UZA is niet aansprakelijk voor diefstal of verlies.
    • Laat je auto thuis zolang je bij ons verblijft. Een auto die nooit ‘beweegt’, is een uitnodiging voor dieven.

    Iets verloren?

    • Ban smoking solid

      Rookverbod

      In het UZA geldt er een strikt rookverbod. Dit betekent dat roken absoluut niet is toegestaan.
    • Neem plaats in onze lounge of kom tot rust in de bezinningsruimte.
  • Als je naar huis mag, kan dat niet snel genoeg gaan. Toch zijn er nog enkele zaken die je moet weten en regelen.

    • Bistro

      Bistro

      Niet beschikbaar
      In de inkomhal van het UZA, kan je terecht in de bistro om wat te eten en te drinken.
    • Niet beschikbaar
      In de inkomhal van het UZA, kan je terecht aan de broodjesbar om wat te eten en te drinken.
    • Mug hot solid

      Leonidas Café

      Niet beschikbaar
      In de inkomhal van het UZA, kan je terecht in het Leonidas Café.
    • Cart shopping solid

      Shop&Go Delhaize

      Niet beschikbaar
      In de inkomhal van het UZA, kan je terecht in de winkel Shop&Go Delhaize.
Ondersteuning en begeleiding

Ondersteuning en begeleiding

Ontslag

Ontslag terug naar huis

  • Algemeen geldt dat je in ons ziekenhuis vóór 11u wordt ontslagen op de dag van vertrek. Jouw ontslag wordt steeds met je arts besproken. Als je het ziekenhuis zonder zijn/haar toestemming wil verlaten, moet je een verklaring ondertekenen. Maar je arts kent je het best. Hij/zij zal je nooit langer dan nodig in het ziekenhuis houden. 

  • Vóór je vertrek krijg je:

    • Advies: praktische informatie over je medicatie, dieet, activiteiten, controle, thuiszorg, hulpmateriaal, enzovoort. 
      Beknopt medisch verslag voor je huisarts: Een uitgebreider rapport sturen we haar of hem later.
    • Voorschriften: Vraag hiernaar voor je medicatie.
    • Attesten: Vraag eventueel een bewijs van arbeidsongeschiktheid voor je werkgever, de school...
    • Informeer je familie, omgeving, buren...
    • Regel vervoer! In ons ziekenhuis word je vóór 11u ontslagen. Denk op voorhand al na wie je kan ophalen.
    • Zorg indien nodig voor thuisopvang of -begeleiding. 
    • Breng je ziekenfonds op de hoogte als je na je ziekenhuisverblijf nog een tijd arbeidsongeschikt blijft. Vraag je arts vóór je vertrek de nodige formulieren in te vullen.
  • Als je voor controle op de raadpleging wordt verwacht, vergeet dan niet volgende zaken mee te brengen:

    • identiteitskaart (of gelijkwaardig identiteitsbewijs).
    • andere verzekeringsdocumenten (arbeidsongeval, expertise)

    Als dit voor jou van toepassing is:

    • waarborgregeling van een OCMW of betalingsverbintenis van een andere instantie die borg staat voor de betaling van de kosten
    • verzekeringskaartje of formulier E112 of garantieverklaring van de zorgverzekeraar die borg staat voor de betaling van de kosten
  • Bij een ontslag uit het ziekenhuis komen soms nog heel wat praktische zaken kijken: nazorg, hulp bij bepaalde handelingen, extra zorg, hulpmiddelen... Soms moet je eerst elders verder herstellen. Hieronder vind je meer info over het zorgaanbod na je ontslag. Bespreek jouw thuiszorgmogelijkheden tijdig met je arts, de verpleegkundige of sociaal werker. Heb je nog vragen? Spreek gerust één van onze medewerkers of je arts aan. Zij helpen jou graag verder. 

    Thuiszorgdiensten

    Verscheidene thuiszorgdiensten bieden hulp aan huis in verschillende vormen: thuisverpleegkundigen, poetshulp, gezinszorg, levering van maaltijden, personenalarmsysteem en het uitlenen van hulpmiddelen.

    Thuiszorg
    Op welke vormen van thuiszorgdiensten kan je een beroep doen?

    • Een thuisverpleegkundige helpt met wassen, aankleden, inspuitingen, wondverzorging, ... Voor verpleegzorgen zoals wondzorg is een voorschrift nodig, voor hygiënische zorg zoals wassen en aankleden niet. De betaling van de meeste verpleegkundige zorgen wordt meestal rechtstreeks met je mutualiteit geregeld. Regel je voorschrift en afspraken voor thuisverpleging via de verpleegkundige van jouw afdeling.
    • Een poetshulp helpt met het dagelijks onderhoud van je woning (stofzuigen, dweilen, wassen, strijken, etc.). Je kan samen bepalen hoe vaak en wanneer je hulp wenst.
    • De gezinszorg helpt bij andere taken in het huishouden:  
      • persoonsverzorging (wassen, aankleden, verzorging, ...)
      • het huishouden (koken, wassen, strijken, boodschappen doen, …)
      • psychosociale en pedagogische ondersteuning (gezelschap, informatiepunt, doorverwijzing naar andere zorgverleners, …)
    • Via de mutualiteit kan je hulpmiddelen lenen voor een korte periode (bv. looprekje, rolstoel, ...). De meeste zaken kan je afhalen op een afhaalpunt, grotere hulpmiddelen (bv. ziekenhuisbed) kunnen thuis geleverd worden.
    • Ben je niet in staat om zelf te koken? Dan kan je op weekdagen warme maaltijden aan huis laten bezorgen en in het weekend een koude schotel of maaltijd om op te warmen. Met een doktersattest zijn dieetmaaltijden ook mogelijk.Je kan ook warm eten in een dienstencentrum, mits reservatie. Afhankelijk van je inkomen kan je een tussenkomst in de kosten van de maaltijden bekomen via jouw OCMW.
    • Met een personenalarmsysteem (PAS) kunt u snel iemand waarschuwen bij een valpartij of ziekte. Een PAS is een zendertje dat je om je pols of hals draagt. Bij nood druk je op de knop om de alarmcentrale te verwittigen. Zo nodig komt iemand je helpen. Het systeem werkt dag en nacht, in alle kamers van je woning en geeft jou en jouw familie een veilig gevoel.
    Revalideren/herstellen

    Is het niet mogelijk om thuis te herstellen? Dan kunnen externe diensten, zoals revalidatiecentra, hersteloorden of een zorghotel, ook een oplossing bieden. Heel wat van de mogelijkheden zijn schaars en dienen vaak zeer vroegtijdig aangevraagd te worden. Tracht daarom zo goed mogelijk in te schatten of je terugkeer naar huis zonder problemen kan verlopen. Voor meer informatie kan je terecht bij de sociaal werker van je afdeling via de dienst patiëntenbegeleiding.

    Nog niet helemaal klaar om naar huis te gaan na je ontslag?
    Bespreek de revalidatiemogelijkheden met de sociaal werker van jouw afdeling:

    • een tijdelijke opname in een revalidatiecentrum
    • naar huis met een revalidatieschema. Dat kan ambulant in het UZA of elders, of via een kinesist aan huis 

    Een verblijf in een hersteloord met zorgondersteuning voor jou en jouw partner of mantelzorger. Hou er rekening mee dat een overgang van het ziekenhuis rechtstreeks naar een hersteloord in de praktijk bijna nooit haalbaar is. Het is afhankelijk van je mutualiteit waar je deze herstelperiode kan doorbrengen.

    Hotel Drie Eiken, vlakbij het UZA gelegen, is een plaats waar je verder kan aansterken na een ziekenhuisverblijf, voorzien van alle comfort. Meer info en reservaties of het telefoonnummer +32 3 821 12 11.

    Vervoer
    Geraak je niet op eigen kracht of met kennissen/familie naar huis bij ontslag? Dan kan je beroep doen op het niet-dringend ziekenvervoer van je mutualiteit. Niet dringend-ziekenvervoer betreft dus vervoer tussen de gewone verblijfplaats en het ziekenhuis.

    Het volstaat om te laten weten aan de verpleegkundige dat je gebruik wilt maken van vervoer van de mutualiteit. 
    Dit vervoer is niet gratis! Je kunt bij jouw ziekenfonds informeren naar de kostprijs.

    Verder kan je ook gebruik maken van dit vervoer voor:

    • Opname en ontslag uit het ziekenhuis
    • Consultaties in het ziekenhuis
    • Medische behandeling in het ziekenhuis

    Ouderenvoorzieningen
    Is zelfstandig thuis wonen niet meer mogelijk? Of is geen enkele vorm van thuiszorg voldoende geschikt? Dan kan je tijdelijk of permanent terecht in een voorziening die aangepast is aan jouw behoeften:  

    • Dienstencentra bieden verzorging, toezicht, animatie of begeleiding aan ouderen die geen intensieve medische behandeling nodig hebben. Zij kunnen hier enkele keren per week overdag terecht. Dit biedt ademruimte aan thuis- en mantelzorgers.
    • Nachtopvang is nachtzorg door residentiële verzorgingstehuizen voor ouderen met specifieke problemen. Dit kan maximaal 3x per week, om thuis- en mantelzorgers tijdelijk te ontlasten.
    • Een woon- en zorgcentrum (WZC) neemt de volledige verpleegkundige zorg en huishoudelijke taken op zich voor bejaarden die sterk afhankelijk zijn van hulp. Het inkomen is mee bepalend bij de keuze van een WZC. Je betaalt je verblijf (de hotelkosten) met eigen middelen. De zorgkosten worden in principe gedekt door de zorgforfaits die het ziekenfonds betaalt aan het WZC. Indien de eigen middelen ontoereikend zijn, kan je een beroep doen op het OCMW. Het OCMW zal helpen naar het zoeken van een financiële oplossing. Hou er rekening mee dat je zelden onmiddellijk terecht kan in een WZC na een verblijf in het UZA. 
    • Een kortverblijf is een korte opname in een WZC. Dit kan ook een oplossing bieden in noodsituaties waarbij de mantelzorger tijdelijk niet beschikbaar is. Sommige ziekenfondsen bieden een tegemoetkoming aan via de aanvullende verzekering.
    • Serviceflats en woningcomplexen met dienstverlening zijn een woonalternatief voor ouderen die nog vrij zelfstandig zijn. Iedere serviceflat heeft een eigen aanbod aan thuiszorgdiensten waar je naar wens een beroep op kunt doen.
      Heb je je keuze gemaakt en de financiële kant van de zaak bekeken? Dan kan je een aanvraag tot opname indienen. Hou er rekening mee dat er in de meeste centra zeer lange wachtlijsten zijn. Schrijf je dus zeker tijdig in en bespreek met het centrum hoe deze wachtlijsten geregeld worden. Een aanvraag op voorhand indienen is altijd mogelijk en niet bindend. 
Overige

Overige