Verpleegeenheid C4
Op verpleegeenheid C4 verblijven patiënten van de diensten orthopedie, neus-, keel- en oorziekten en mond-, kaak- en aangezichtsheelkunde.
Contact en route
Verpleegeenheid C4
Wat is verpleegeenheid C4?
Op verpleegeenheid C4 verblijven patiënten van de diensten othopedie, neus-, keel- en oorziekten en mond-, kaak- en aangezichtsheelkunde.
Verblijf
Dagverloop
Het dagverloop is voor elke patiënt verschillend en wordt bepaald door zowel individuele afspraken/onderzoeken als de organisatie van de verpleegeenheid. (medicatiebedeling, maaltijdvoorziening...)
Heb je in de loop van de dag afspraken? Raadpleeg hiervoor de UZA@home-app.
Op je tijdlijn vind je een overzicht van al jouw afspraken.
Bezoekregeling
Patiënten kijken vaak reikhalzend uit naar bezoek. Als je een patiënt komt bezoeken, maken wij het je graag zo aangenaam mogelijk. We vragen wel jou om de bezoekuren en enkele afspraken te respecteren.
Overnachting bezoekers (rooming-in)
Op de meeste afdelingen kan je familie niet bij jou blijven slapen. Familieleden en bezoekers kunnen wel overnachten in hotel Drie Eiken, vlakbij het UZA. Op kindergeneeskunde en materniteit zijn er wel rooming-in mogelijkheden voor (groot)ouders en partners. In bepaalde omstandigheden kan je als ouder ook overnachten op neonatologie.
Hotel Drie Eiken is een gezamenlijk initiatief van het UZA en het AZ Monica en ligt vlak naast het UZA. Je familie of partner kan er logeren tijdens je ziekenbezoek. Na je ziekenhuisopname kan je als patiënt in Drie Eiken verblijven om te herstellen en aan te sterken in alle comfort.
Maaltijden
In het UZA verandert het menu elke dag. De chef stelt ook elke dag een suggestie voor. Daarnaast kan je zelf aangeven wat je niet lust en is er bijzondere aandacht voor vegetarische voeding en bereidingen zonder varkensvlees. De porties kunnen worden aangepast, zowel voor grote als voor kleine eters. Ook de allerkleinsten krijgen een aangepast menu.
Geef je maaltijdkeuze digitaal door via de UZA@home app
Verblijf je meerdere dagen in het UZA? Dan kan je je maaltijden zelf digitaal samenstellen via UZA@home en kies je wat je het liefste eet. Zo gaan we als ziekenhuis ook duurzamer om met voeding.
Vraag eventueel de zorgkundige op de afdeling jou hierbij te helpen.
- Ontbijt: brood met hartig of zoet beleg (rond 8 uur)
- Middagmaal: warme maaltijd (rond 12 uur)
- Avondmaal: brood met beleg (rond 17 uur)
Gevarieerd en gezond eten voor een vlot genezingsproces
Alle maaltijden worden verantwoord samengesteld, met aandacht voor gezonde vetten en correct zoutgebruik. Sommige patiënten krijgen op medisch voorschrift dieetmaaltijden. Een commissie controleert regelmatig de kwaliteit van de voeding.
Omdat een goede voeding belangrijk is voor een goed herstel, besteden we speciale aandacht aan ondervoeding. Bij je opname word je gewogen en gemeten. We vragen je ook enkele vragen te beantwoorden over je eetgewoontes. Op basis daarvan krijg je al dan niet een bezoekje van het nutritieteam om samen met jou je voeding op peil te krijgen.
Patiënten die zelf voeding en drank (laten) meebrengen naar het ziekenhuis, consumeren dat op eigen risico. Het ziekenhuis is niet verantwoordelijk voor schadegevallen als gevolg van door de patiënt meegebrachte voeding en drank.
UZA zet in op duurzame voeding
Als UZA streven we naar een gezonde én duurzame voedingscultuur, daarom willen we het kiezen voor plantaardige voeding stimuleren. Plantaardige voeding is niet alleen gezond, je doet ook het klimaat er een plezier mee. Meer weten over hoe we hiermee aan de slag gaan? Je ontdekt het in onderstaande video.
Totale parenterale voeding (TPN)
Patiënten die niet genoeg kunnen worden gevoed via de mond, krijgen kunstmatige voeding.
Omdat het toedienen van de TPN met de nodige zorg moet gebeuren krijgt uw thuisverpleegkundige een opleiding alvorens je het ziekenhuis verlaat.Kamerkeuze
Bij de bespreking van je ziekenhuisopname kan je aangeven welk type kamer je wenst. Je bevestigt die keuze en de wettelijk vastgelegde financiële voorwaarden en die van het ziekenhuis officieel in je opnameverklaring.
Verschillende kamertypes
Er zijn een- en tweepersoonskamers. Omdat de vraag naar eenpersoonskamers groot is, kunnen we niet altijd onmiddellijk aan je kamerkeuze voldoen. Uiteraard houden we zoveel mogelijk rekening met je wensen.
Tarieven
Het ziekenfonds betaalt de prijs van je kamer voor het grootste deel terug. Zelf betaal je enkel een persoonlijk aandeel. De grootte wordt bepaald door het RIZIV. Als je voor een eenpersoonskamer kiest, betaal je extra supplementen (ereloonsupplement) bovenop het persoonlijk aandeel. Als je op een eenpersoonskamer verblijft om medische redenen, wordt geen persoonlijk aandeel of extra supplement aangerekend. Je hebt dan wel een schriftelijke verklaring van de behandelende arts nodig.
Persoonlijke spullen
Bijna elke kamer heeft een nachtkastje met kluis om je persoonlijke spullen in op te bergen.
Praktische tips
- Laat geen geld of een portefeuille rondslingeren.
- Maak gebruik van het kluisje (lade nachttafeltje).
- Breng zo weinig mogelijk geld mee en laat juwelen thuis.
- Meld verdachte omstandigheden.
- Spreek af met je eventuele kamergenoten om elkaars bezittingen in de gaten te houden. Het UZA is niet aansprakelijk voor diefstal of verlies.
- Laat je auto thuis zolang je bij ons verblijft. Een auto die nooit ‘beweegt’, is een uitnodiging voor dieven.
Comfort en service
Ontslag
Als je naar huis mag, kan dat niet snel genoeg gaan. Toch zijn er nog enkele zaken die je moet weten en regelen.
Lounge: een rustige plek om te wachten
Wacht je tot je opgehaald wordt? Neem dan in alle rust plaats in onze lounge op verdieping -1 (onderaan de centrale trappen/glazen liften in de inkomhal).
Horeca en winkels
Uitgelichte items
Kwaliteitsvolle zorg
Handhygiëne
Door een goede handhygiëne voorkomen we ziekenhuisinfecties. Dit is belangrijk voor alle patiënten, zorgverleners en bezoekers.
- Zorgverleners gebruiken handalcohol, zeep of handschoenen voor en na elk patiëntencontact.
- Ze dragen geen nagellak, ringen, armbanden, horloges of lange mouwen en hebben korte en verzorgde nagels.
- Ook jij wast best regelmatig je handen met zeep of ontsmet ze met handalcohol.
Patiëntidentificatie
Onze medewerkers moeten op elk moment weten wie je bent om je veilig de juiste zorg te kunnen geven.
- Tijdens je raadpleging vragen onze zorgverleners regelmatig je naam, voornaam en geboortedatum.
- Bij een opname krijg je een identificatiebandje. Onze zorgverleners controleren regelmatig de gegevens op dit bandje tijdens je verblijf.
Valpreventie
Patiënten lopen meer risico op vallen omdat ze bijvoorbeeld lang in bed liggen, slecht te been zijn of medicatie gebruiken. Vallen kan zowel fysieke als psychologische gevolgen hebben.
Wij evalueren regelmatig je valrisico. Meld het aan de zorgverlener als je slecht te been bent, als je onlangs gevallen bent of als je de neiging hebt om makkelijk te vallen. Patiënten met een verhoogd valrisico krijgen een blauwe armband om. We bieden ook rolstoelen en zitplaatsen aan.
Pijn
Pijn is onaangenaam en voor iedereen persoonlijk. Het kan je herstel vertragen. Daarom doen we er alles aan om je pijn te bestrijden en te voorkomen.
Informatieoverdracht
In het UZA kom je in contact met verschillende zorgverleners. Via speciale communicatietechnieken geven we je gegevens vlot aan elkaar door. Zo zijn alle zorgverleners die voor jou instaan op de hoogte van je situatie.
Onze zorgverleners staan voor je klaar
Tijdens je verblijf op een verpleegeenheid kom je in contact met verschillende zorgverleners: verpleegkundigen, zorgkundigen, artsen en paramedici. Het ‘team van de dag’ vind je terug op het overzichtsbord in de gang.
Zo zie je meteen bij wie je die dag terecht kan voor extra informatie.
Word jij onze collega?
Arts, jobstudent, verpleegkundige, labotechnicus, onthaalmedewerker, schoonmaakmedewerker, … Bij het UZA delen we allemaal momenten die ertoe doen. Elke dag anders, maar altijd samen.
Dit is jouw moment. Vind hier je job met impact.