Deze pagina bevat alle belangrijke informatie over jouw dagopname
Hier vind je alles wat je moet weten om je goed voor te bereiden en ervoor te zorgen dat de dag zelf zo vlot mogelijk verloopt. Het is essentieel dat je de volledige informatie doorneemt, aangezien elke stap helpt om je opname efficiënt te laten verlopen. 

Van voorbereidingen thuis tot wat je op de dag van de ingreep kan verwachten.
bijvoorbeeld: vervoer naar huis regelen en opvang de eerste 24u bij een ingreep onder narcose

Neem de tijd om alles zorgvuldig te lezen en twijfel niet om vragen te stellen als er iets onduidelijk is.

Voorbereiden

Voorbereiden

Om je dagopname vlot te laten verlopen, overlopen we een aantal belangrijke aandachtspunten:

  •  
    Je gezin, je familie en/of je omgeving

    Bij een ziekenhuisopname komt vaak meer kijken dan alleen de medische zorg. Het kan belangrijk zijn om ook thuis de nodige voorbereidingen te treffen. Denk hierbij aan het regelen van zaken zoals:

    • Hulp bij dagelijkse zorg: Afspreken wie kan helpen met persoonlijke zorg en huishoudelijke taken achteraf.

    • Kinderopvang en gezinszorg: Maak afspraken over de opvang van kinderen of andere gezinsleden die afhankelijk van je zijn.

    • Maaltijddienst: Zorg dat er maaltijden klaarstaan of maak gebruik van een maaltijddienst.

    • Huishoudelijke hulp: Overweeg thuishulp om het huishouden draaiende te houden tijdens je afwezigheid.

    • Vervoer en boodschappen: Regel wie boodschappen kan doen of vervoer kan bieden.

    Enkel als het niet mogelijk is om deze zaken zelf te organiseren, kan je terecht bij de dienst Patiëntenbegeleiding van ons ziekenhuis. Zij staan klaar om samen met jou te kijken naar de juiste ondersteuning, zodat je met een gerust hart je opname kan ingaan.

    • Je huisarts

      Breng je huisarts op de hoogte van de geplande opname. Hij of zij ontvangt achteraf de onderzoeksresultaten en de medische gegevens.
    • Je werkgever

      Kan je door je opname in het ziekenhuis een tijdje niet meer gaan werken? Breng je werkgever of werkloosheidskas zo snel mogelijk op de hoogte.
    • Je ziekenfonds

      Breng je ziekenfonds op de hoogte van je (dag)opname. Het UZA zal je ziekenfonds ook op de hoogte brengen van je opname. Als de opname het gevolg is van een ongeval, meld dit dan uitdrukkelijk aan je ziekenfonds. Informeer daar ook naar eventuele attesten die bij je opname moeten worden ingevuld.
    • Je hospitalisatieverzekering

      Als je een hospitalisatieverzekering hebt, verwittig je vóór je opname het best je verzekeringsinstelling.
    • Neem steeds je eID, KidsID of ISI+-kaart mee naar het UZA

    Dat is belangrijk, want alleen op die manier kunnen we de derdebetalersregeling toepassen. Daarbij betaal je alleen jouw deel van de kosten aan de zorgverlener (remgeld) en worden andere kosten rechtstreeks door je ziekenfonds vergoed. 

    Meer info over de factuur

     

    • Neem volgende contactgegevens mee
      • Je eigen telefoonnummer of gsm-nummer
      • Naam en adres van je huisarts
      • Naam en adres van de verwijzende arts
    • Overzicht van de geneesmiddelen die je inneemt, waarop de dosis en tijdstip van inname vermeld staat.
    • Goedkeuring voor terugbetaling door het ziekenfonds, indien van toepassing.
    • Indicatie van eventuele allergieën.
    • Medische documenten waarover je beschikt: verwijsbrief van je huisarts of verwijzende arts, radiografieën, laboresultaten, vaccinatiekaart, bloedgroepkaart...
    • Zorg voor gemakkelijke kledij (bijvoorbeeld een training, losse broek, T-shirt, pantoffels...)
    • Iets om te lezen of te ontspannen. (bijvoorbeeld boek, tablet, laptop...)
    • Neem TED of antitrombose kousen mee als je deze thuis al hebt liggen.
    • Toiletgerief, handdoeken of washandjes hoef je niet mee te nemen.
    • Neem eventueel iets te eten mee of wend je tot de eetgelegenheden van het UZA. Tijdens een dagopname is geen maaltijd voorzien, wel een koek en een drankje.
    • Heb je attesten nodig? Maak hiervan een lijst. (kiné, arbeidsongeschiktheid...)
    • Taalbijstand (Tolk)

      In het UZA heb je de mogelijkheid om taalbijstand te vragen (enkel op afspraak). Het UZA maakt daarvoor gebruik van een externe tolkendienst STV (Sociaal Tolken en Vertalen bij Integratie en Inburgering) en Brussel onthaal. Ook is het gebruik van webcamtolken mogelijk. In urgente situaties trachten we beroep te doen op anderstaligen personeelsleden of de tolkentelefoon. Je kan een tolk aanvragen via je verpleegkundige of via het secretariaat waar je consultatie doorgaat.
    • Interculturele bemiddeling

      Behandeld worden in een vreemde taal is niet evident, zeker niet als jij en het zorgteam er ook andere sociaal-culturele verschillen op nahouden. In het UZA kan je daarom rekenen op intercultureel bemiddelaars. Een intercultureel bemiddelaar slaat niet alleen een brug tussen culturen, maar schept ook vertrouwen en duidelijkheid voor jou als patiënt, je omgeving en voor alle UZA-medewerkers. Je kan een intercultureel bemiddelaar aanvragen via je arts, verpleegkundige of het secretariaat waar je consultatie doorgaat.
  • Op de dag van je opname (en telkens wanneer je een ander type kamer kiest) teken je een wettelijke en officiële opnameverklaring. Daarmee bevestig je je kamerkeuze, de wettelijk vastgelegde financiële voorwaarden en die van het ziekenhuis.

    De bedoeling is om je via dit formulier je zo volledig mogelijk te informeren over de financiële voorwaarden van jouw ziekenhuisopname of je medische ingreep.

    Toelichting

In de volgende gevallen heb je nog extra gegevens nodig:

  • Bij een arbeidsongeval:
    • Naam en adres van de werkgever
    • Naam en adres van de verzekeringsmaatschappij
    • Datum ongeval
    • Schadegevalnummer (indien gekend)
    • Polisnummer
  • Als dat voor jou van toepassing is, breng je ook een waarborgregeling van een OCMW of betalingsverbintenis van een andere instantie die borg staat voor de betaling van de kosten mee.
  • In geval van een school-, sport- of verkeersongeval wordt de opname beschouwd als een gewone ziekteopname. Alles wordt geregeld via je ziekenfonds.
  • Voor patiënten met een buitenlandse verblijfplaats (domicilie):
    • Verzekeringskaartje of formulier E112 of garantieverklaring van je zorgverzekeraar
    • Europese Ziekteverzekeringskaart
  • Indien je voorschotten diende te betalen, een betalingsbewijs.
Naar het UZA
Aanmelden

Aanmelden

Meld je aan bij de aanmeldkiosk

  1. Neem steeds je eID, KidsID of ISI+-kaart mee naar het UZA.
     
  2. Passeer bij aankomst eerst langs één van de aanmeldkiosken in de centrale inkomhal of in de inkomhal van het Moeder- en kindcentrum.
     
  3. Beantwoord alle vragen op de kiosk en neem je ticket.
     
  4. Je ticket geeft je verdere instructies
  • Ofwel kan je meteen doorlopen naar de afdeling waar je een afspraak hebt.
  • Ofwel passeer je nog langs de centrale balie om je inschrijving te vervolledigen. 

Hou je ticket steeds bij tijdens je bezoek aan het UZA.

Aanmeldkiosken
  • Voor administratieve en medische doeleinden is het belangrijk dat je gegevens volledig en juist worden geregistreerd. Daarom controleren we je gegevens aan de hand van de elektronische identiteitskaart (eID), Kids-ID of ISI+-kaart. Die kaart bevat de officiële naam en adresgegevens. Er zal je ook gevraagd worden naar je telefoonnummer en huisarts.

  • In een aantal gevallen moet je een waarborg (voorschot) van 50 euro betalen:

    • Als je niet bent aangesloten of niet in regel bent bij een Belgisch ziekenfonds.
    • Als je geen adres in België of in het buitenland hebt.
    • Als een OCMW of andere instantie instaat voor de betaling van de kosten, maar je geen geldige betalingsgarantie kunt voorleggen.
    • Als je achterstallige onbetaalde facturen hebt.
Je verblijf

Je verblijf

We geven je graag alle antwoorden op je vragen over het dagelijkse ziekenhuisleven. Met deze praktische informatie hopen we jouw ziekenhuisopname zo aangenaam mogelijk te maken.

Onze dagziekenhuizen

Hier vind je de dagziekenhuizen van ons ziekenhuis waar we met een toegewijd team van verpleegkundigen en zorgverleners voor je klaarstaan. Ons doel is om je tijdens je verblijf de best mogelijke zorg en persoonlijke begeleiding te bieden. 

We begrijpen dat een ziekenhuisopname een ingrijpende ervaring kan zijn, daarom zorgen we voor een warme en veilige omgeving waarin je je goed verzorgd voelt. We staan klaar om je te ondersteunen in jouw herstel en welzijn.

 

Word je geopereerd in dagopname? 

Lees hier alle informatie

  • Praktische tips

    • Laat geen persoonlijke spullen (portefeuille, gsm...) rondslingeren en laat je juwelen thuis.
    • Maak gebruik van het kluisje. (lade in je nachttafeltje)
    • Meld verdachte omstandigheden.
    • Het UZA is niet aansprakelijk voor diefstal of verlies. 
    • Bistro

      Bistro

      Niet beschikbaar
      In de inkomhal van het UZA, kan je terecht in de bistro om wat te eten en te drinken.
    • Niet beschikbaar
      In de inkomhal van het UZA, kan je terecht aan de broodjesbar om wat te eten en te drinken.
    • Cart shopping solid

      Shop&Go Delhaize

      Niet beschikbaar
      In de inkomhal van het UZA, kan je terecht in de winkel Shop&Go Delhaize.
    • Mug hot solid

      Leonidas Café

      Niet beschikbaar
      In de inkomhal van het UZA, kan je terecht in het Leonidas Café.
Ondersteuning en begeleiding

Ondersteuning en begeleiding

Ontslag

Ontslag terug naar huis

  • Voor een dagopname word je een dag in het ziekenhuis verwacht. Maak jezelf dus een volledige dag beschikbaar.
    Jouw ontslag wordt steeds met je arts besproken. Als je het ziekenhuis zonder zijn/haar toestemming wil verlaten, moet je een verklaring ondertekenen. Maar je arts kent je het best. Hij/zij zal je nooit langer dan nodig in het ziekenhuis houden. 

  • Vóór je ontslag krijg je:

    • Advies: praktische informatie over je medicatie, dieet, activiteiten, controle, thuiszorg, hulpmateriaal, enzovoort. 
      Beknopt medisch verslag voor je huisarts: Een uitgebreider rapport sturen we haar of hem later.
    • Voorschriften: Noodzakelijke medicatie wordt digitaal op je eID geplaatst.
    • Attesten: Vraag eventueel een bewijs van arbeidsongeschiktheid voor je werkgever, de school...
    • Informeer je familie, omgeving, buren...
    • Regel vervoer! Denk op voorhand al na wie je kan ophalen en zorg dat ze tijdig aanwezig zijn om je op te halen.
    • Zorg indien nodig voor thuisopvang of -begeleiding. 
    • Breng je ziekenfonds op de hoogte als je na je ziekenhuisverblijf nog een tijd arbeidsongeschikt blijft. Vraag je arts vóór je vertrek de nodige formulieren in te vullen.
  • Als je voor controle op de raadpleging wordt verwacht, vergeet dan niet volgende zaken mee te brengen:

    • Identiteitskaart (of gelijkwaardig identiteitsbewijs).
    • Andere verzekeringsdocumenten (arbeidsongeval, expertise).

    Als dit voor jou van toepassing is:

    • Waarborgregeling van een OCMW of betalingsverbintenis van een andere instantie die borg staat voor de betaling van de kosten.
    • Verzekeringskaartje of formulier E112 of garantieverklaring van de zorgverzekeraar die borg staat voor de betaling van de kosten.
  • Bij een ontslag uit het ziekenhuis komen soms nog heel wat praktische zaken kijken: nazorg, hulp bij bepaalde handelingen, extra zorg, hulpmiddelen... Soms moet je eerst elders verder herstellen. Hieronder vind je meer info over het zorgaanbod na je ontslag. Bespreek jouw thuiszorgmogelijkheden tijdig met je arts, de verpleegkundige of sociaal werker. Heb je nog vragen? Spreek gerust één van onze medewerkers of je arts aan. Zij helpen jou graag verder. 

Overige

Overige