Hier vind je meer informatie over verpleegeenheid C2 van de dienst cardiologie.

Praktisch

Praktisch

Verpleegeenheid C2 bevindt zich op de tweede verdieping van het UZA (route 16) en is gespecialiseerd in de behandeling en observatie van patiënten met een hartprobleem. 

Contact en route

Verpleegeenheid C2

Route 16, 2e verdieping
Wat is verpleegeenheid C2

Wat is verpleegeenheid C2?

De verpleegeenheid C2 is gespecialiseerd in de behandeling en observatie van patiënten met een hartprobleem. De patiënten op kamers 207 tot 222 zijn aangesloten aan telemetrie (draadloze monitor). Ze zijn mobiel en mogen de kamer verlaten. Door het beperkte zendbereik van de telemetrie mogen ze de afdeling niet verlaten. Patiënten op de hartbewaking of CCU (kamers 223 tot 240) zijn verbonden aan een monitor. De voorzieningen op CCU laten toe deze patiënten intensief te observeren. Op deze kamers is ook camerabewaking voorzien.

Verpleegkundigen maken een ziekenhuisbed op.
Artsen en verpleegkundigen in overleg
Verblijf
  • Patiënten kijken vaak reikhalzend uit naar bezoek. Als je een patiënt komt bezoeken, maken wij het je graag zo aangenaam mogelijk. We vragen wel jou om de bezoekuren en enkele afspraken te respecteren.

    Overnachting bezoekers (rooming-in)

    Op de meeste afdelingen kan je familie niet bij jou blijven slapen. Familieleden en bezoekers kunnen wel overnachten in hotel Drie Eiken, vlakbij het UZA. Op kindergeneeskunde en materniteit zijn er wel rooming-in mogelijkheden voor (groot)ouders en partners. In bepaalde omstandigheden kan je als ouder ook overnachten op neonatologie.

    Hotel Drie Eiken is een gezamenlijk initiatief van het UZA en het AZ Monica en ligt vlak naast het UZA. Je familie of partner kan er logeren tijdens je ziekenbezoek. Na je ziekenhuisopname kan je als patiënt in Drie Eiken verblijven om te herstellen en aan te sterken in alle comfort.

  • In het UZA verandert het menu elke dag. De chef stelt ook elke dag een suggestie voor. Daarnaast kan je zelf aangeven wat je niet lust en is er bijzondere aandacht voor vegetarische voeding en bereidingen zonder varkensvlees. De porties kunnen worden aangepast, zowel voor grote als voor kleine eters. Ook de allerkleinsten krijgen een aangepast menu.

    • Ontbijt: brood met hartig of zoet beleg (rond 8 uur)
    • Middagmaal: warme maaltijd (rond 12 uur)
    • Avondmaal: brood met beleg (rond 17 uur)
    Gevarieerd en gezond eten voor een vlot genezingsproces

    Alle maaltijden worden verantwoord samengesteld, met aandacht voor gezonde vetten en correct zoutgebruik. Sommige patiënten krijgen op medisch voorschrift dieetmaaltijden. Een commissie controleert regelmatig de kwaliteit van de voeding.

    Omdat een goede voeding belangrijk is voor een goed herstel, besteden we speciale aandacht aan ondervoeding. Bij je opname word je gewogen en gemeten. We vragen je ook enkele vragen te beantwoorden over je eetgewoontes. Op basis daarvan krijg je al dan niet een bezoekje van het nutritieteam om samen met jou je voeding op peil te krijgen.

    Patiënten die zelf voeding en drank (laten) meebrengen naar het ziekenhuis, consumeren dat op eigen risico. Het ziekenhuis is niet verantwoordelijk voor schadegevallen als gevolg van door de patiënt meegebrachte voeding en drank.

    UZA zet in op duurzame voeding

    Als UZA streven we naar een gezonde én duurzame voedingscultuur, daarom willen we het kiezen voor plantaardige voeding stimuleren. Plantaardige voeding is niet alleen gezond, je doet ook het klimaat er een plezier mee. Meer weten over hoe we hiermee aan de slag gaan? Je ontdekt het in onderstaande video. 

    Totale parenterale voeding (TPN)

    Patiënten die niet genoeg kunnen worden gevoed via de mond, krijgen kunstmatige voeding.
    Omdat het toedienen van de TPN met de nodige zorg moet gebeuren krijgt uw thuisverpleegkundige een opleiding alvorens je het ziekenhuis verlaat. 

  • Bij de bespreking van je ziekenhuisopname kan je aangeven welk type kamer je wenst. Je bevestigt die keuze en de wettelijk vastgelegde financiële voorwaarden en die van het ziekenhuis officieel in je opnameverklaring.

    Verschillende kamertypes

    Er zijn een- en tweepersoonskamers. Omdat de vraag naar eenpersoonskamers groot is, kunnen we niet altijd onmiddellijk aan je kamerkeuze voldoen. Uiteraard houden we zoveel mogelijk rekening met je wensen.

    Tarieven

    Het ziekenfonds betaalt de prijs van je kamer voor het grootste deel terug. Zelf betaal je enkel een persoonlijk aandeel. De grootte wordt bepaald door het RIZIV. Als je voor een eenpersoonskamer kiest, betaal je extra supplementen (ereloonsupplement) bovenop het persoonlijk aandeel. Als je op een eenpersoonskamer verblijft om medische redenen, wordt geen persoonlijk aandeel of extra supplement aangerekend. Je hebt dan wel een schriftelijke verklaring van de behandelende arts nodig.

  • Bijna elke kamer heeft een nachtkastje met kluis om je persoonlijke spullen in op te bergen.

    Praktische tips

    • Laat geen geld of een portefeuille rondslingeren.
    • Maak gebruik van het kluisje (lade nachttafeltje).
    • Breng zo weinig mogelijk geld mee en laat juwelen thuis.
    • Meld verdachte omstandigheden.
    • Spreek af met je eventuele kamergenoten om elkaars bezittingen in de gaten te houden. Het UZA is niet aansprakelijk voor diefstal of verlies.
    • Laat je auto thuis zolang je bij ons verblijft. Een auto die nooit ‘beweegt’, is een uitnodiging voor dieven.

    Iets verloren?

    • Ban smoking solid

      Rookverbod

      In het UZA geldt er een strikt rookverbod. Dit betekent dat roken absoluut niet is toegestaan.
    • Neem plaats in onze lounge of kom tot rust in de bezinningsruimte.
  • Als je naar huis mag, kan dat niet snel genoeg gaan. Toch zijn er nog enkele zaken die je moet weten en regelen.

    • Bistro

      Bistro

      Niet beschikbaar
      In de inkomhal van het UZA, kan je terecht in de bistro om wat te eten en te drinken.
    • Niet beschikbaar
      In de inkomhal van het UZA, kan je terecht aan de broodjesbar om wat te eten en te drinken.
    • Mug hot solid

      Leonidas Café

      Niet beschikbaar
      In de inkomhal van het UZA, kan je terecht in het Leonidas Café.
    • Cart shopping solid

      Shop&Go Delhaize

      Niet beschikbaar
      In de inkomhal van het UZA, kan je terecht in de winkel Shop&Go Delhaize.
Uitgelichte items

Uitgelichte items

  • team van de dag bord

    Team van de dag

    Tijdens je verblijf ontmoet je veel zorgverleners: verpleegkundigen, zorgkundigen, artsen, paramedici... In de gang hangt daarom een bord ‘Team van de dag’. Hierop vind je een overzicht van de verschillende zorgverleners, met foto, naam en discipline.
  • Bedside briefing
    In het UZA kom je in contact met verschillende zorgverleners. Via speciale communicatietechnieken geven we je gegevens vlot aan elkaar door.
  • Gesprek verpleegeenheid

    Jouw mening maakt ons beter

    Jouw ervaringen in het UZA vertellen ons wat we goed doen en waar we onze zorg- en dienstverlening verder kunnen verbeteren. Ze vormen de bron van onze kwaliteitsprojecten en verbeteracties. We polsen op verschillende manieren naar jouw tevredenheid en ervaringen.

Kwaliteitsvolle zorg

  • Door een goede handhygiëne voorkomen we ziekenhuisinfecties. Dit is belangrijk voor alle patiënten, zorgverleners en bezoekers.

    • Zorgverleners gebruiken handalcohol, zeep of handschoenen voor en na elk patiëntencontact. 
    • Ze dragen geen nagellak, ringen, armbanden, horloges of lange mouwen en hebben korte en verzorgde nagels. 
    • Ook jij wast best regelmatig je handen met zeep of ontsmet ze met handalcohol.
  • Onze medewerkers moeten op elk moment weten wie je bent om je veilig de juiste zorg te kunnen geven. 

    • Tijdens je raadpleging vragen onze zorgverleners regelmatig je naam, voornaam en geboortedatum. 
    • Bij een opname krijg je een identificatiebandje. Onze zorgverleners controleren regelmatig de gegevens op dit bandje tijdens je verblijf. 
       
  • Patiënten lopen meer risico op vallen omdat ze bijvoorbeeld lang in bed liggen, slecht te been zijn of medicatie gebruiken. Vallen kan zowel fysieke als psychologische gevolgen hebben.

    Wij evalueren regelmatig je valrisico. Meld het aan de zorgverlener als je slecht te been bent, als je onlangs gevallen bent of als je de neiging hebt om makkelijk te vallen. Patiënten met een verhoogd valrisico krijgen een blauwe armband om. We bieden ook rolstoelen en zitplaatsen aan. 

  • Pijn is onaangenaam en voor iedereen persoonlijk. Het kan je herstel vertragen. Daarom doen we er alles aan om je pijn te bestrijden en te voorkomen.

  • In het UZA kom je in contact met verschillende zorgverleners. Via speciale communicatietechnieken geven we je gegevens vlot aan elkaar door. Zo zijn alle zorgverleners die voor jou instaan op de hoogte van je situatie.

    • Bedside briefing

      Bedside briefing

      De informatieoverdracht tussen zorgverleners van verschillende shiften gebeurt aan je bed en in interactie met jou.
    • Daily huddle

      Daily huddle

      Kort dagelijks overleg tussen artsen, verpleegkundigen en zorgkundigen om iedereen in het team op de hoogte te brengen van je situatie.
    • Briefing verpleging

      ISBARR

      De communicatietechniek ISBARR wordt toegepast bij kritische mondelinge communicatie tussen hulpverleners.
Team

Onze zorgverleners staan voor je klaar

Tijdens je verblijf op de verpleegeenheid C2 kom je in contact met verschillende zorgverleners: verpleegkundigen, zorgkundigen, artsen en paramedici.  Het ‘team van de dag’ vind je terug op het overzichtsbord in de gang. 
Zo zie je meteen bij wie je die dag terecht kan voor extra informatie.

Artsen

Verpleegkundigen

Betrokken diensten

  • De dienst cardiologie behandelt aandoeningen van hart- en bloedvaten (cardiovasculaire aandoeningen of hart- en vaatziekten).

Ondersteunende diensten

  • In het UZA bieden we de mogelijkheid om psychologische zorg te ontvangen voor jezelf of je kind tijdens de behandeling in het ziekenhuis.
  • De afdeling diëtiek staat in voor dieet- en voedingstherapieën bij patiënten op verwijzing van een arts.