Hier vind je meer informatie over verpleegeenheid B2 van de dienst cardiologie. (Kortverblijf)

Contact en route

Verpleegeenheid B2

Route 77
Wat is verpleegeenheid B2?

Wat is verpleegeenheid B2?

Hier vind je meer informatie over verpleegeenheid B2 van de dienst cardiologie. (Kortverblijf)

Verblijf

Verblijf

Dagverloop

Het dagverloop is voor elke patiënt verschillend en wordt bepaald door zowel individuele afspraken/onderzoeken als de organisatie van de verpleegeenheid. (medicatiebedeling, maaltijdvoorziening...)
Heb je in de loop van de dag afspraken? Raadpleeg hiervoor de UZA@home-app. 
Op je tijdlijn vind je een overzicht van al jouw afspraken.

  • Patiënten kijken vaak reikhalzend uit naar bezoek. Wanneer je een patiënt bezoekt, maken wij het je graag zo aangenaam mogelijk. Daarbij vragen we wel om de bezoekuren en enkele afspraken te respecteren.

    Overnachting bezoekers (rooming-in)

    Op de meeste afdelingen kan jouw familie niet bij je blijven slapen. Familieleden en bezoekers kunnen wel overnachten in Hotel Drie Eiken, vlakbij het UZA. Op kindergeneeskunde en materniteit zijn er wel rooming-in mogelijkheden voor (groot)ouders en partners. In bepaalde omstandigheden kan je als ouder ook overnachten op neonatologie.

    Hotel Drie Eiken is een gezamenlijk initiatief van het UZA en het AZ Monica en ligt vlak naast het UZA. Jouw familie of partner kan er logeren tijdens jouw ziekenbezoek. Na deziekenhuisopname kan je als patiënt in Drie Eiken verblijven om te herstellen en aan te sterken in alle comfort.

  • In het UZA verandert het menu elke dag. De chef stelt ook elke dag een suggestie voor. Daarnaast kan je zelf aangeven wat je niet lust en is er bijzondere aandacht voor vegetarische voeding en bereidingen zonder varkensvlees. De porties zijn aanpasbaar, zowel voor grote als voor kleine eters. Ook de allerkleinsten krijgen een aangepast menu.

    • Ontbijt: brood met hartig of zoet beleg (rond 8 uur)
    • Middagmaal: warme maaltijd (rond 12 uur)
    • Avondmaal: brood met beleg (rond 17 uur)
    Gevarieerd en gezond eten voor een vlot genezingsproces

    Alle maaltijden stellen we verantwoord samen, met aandacht voor gezonde vetten en correct zoutgebruik. Sommige patiënten krijgen op medisch voorschrift dieetmaaltijden. Een commissie controleert regelmatig de kwaliteit van de voeding.

    Omdat een goede voeding belangrijk is voor een goed herstel, besteden we speciale aandacht aan ondervoeding. Bij jouw opname word je gewogen en gemeten. We vragen je ook enkele vragen te beantwoorden over jouw eetgewoontes. Op basis daarvan krijg je al dan niet een bezoekje van het nutritieteam om samen jouw voeding op peil te krijgen.

    Patiënten die zelf voeding en drank (laten) meebrengen naar het ziekenhuis, consumeren dat op eigen risico. Het ziekenhuis is niet verantwoordelijk voor schadegevallen als gevolg van door de patiënt meegebrachte voeding en drank.

    UZA zet in op duurzame voeding

    Als UZA streven we naar een gezonde én duurzame voedingscultuur, daarom willen we het kiezen voor plantaardige voeding stimuleren. Plantaardige voeding is niet alleen gezond, je doet er ook het klimaat een plezier mee. Meer weten over hoe we daarmee aan de slag gaan? Je ontdekt het in onderstaande video. 

    Totale parenterale voeding (TPN)

    Patiënten die niet genoeg kunnen worden gevoed via de mond, krijgen kunstmatige voeding.
    Omdat het toedienen van de TPN met de nodige zorg moet gebeuren, krijgt jouw thuisverpleegkundige een opleiding alvorens je het ziekenhuis verlaat. 

  • Bij de bespreking van jouw ziekenhuisopname geef je aan welk type kamer je wenst. Je bevestigt die keuze samen met de wettelijk vastgelegde financiële voorwaarden en die van het ziekenhuis officieel in je opnameverklaring.

    Verschillende kamertypes

    Er zijn een- en tweepersoonskamers. Omdat de vraag naar eenpersoonskamers groot is, kunnen we niet altijd onmiddellijk aan jouw kamerkeuze voldoen. Uiteraard houden we zoveel mogelijk rekening met jouw wensen.

    Tarieven

    Het ziekenfonds betaalt de prijs van jouw kamer voor het grootste deel terug. Zelf betaal je enkel een persoonlijk aandeel. De grootte wordt bepaald door het RIZIV. Als je voor een eenpersoonskamer kiest, betaal je extra supplementen (ereloonsupplement) bovenop het persoonlijk aandeel. Als je op een eenpersoonskamer verblijft om medische redenen, wordt geen persoonlijk aandeel of extra supplement aangerekend. Je hebt dan wel een schriftelijke verklaring van de behandelende arts nodig.

  • Bijna elke kamer heeft een nachtkastje met kluis om persoonlijke spullen in op te bergen.

    Praktische tips

    • Laat geen geld of een portefeuille rondslingeren.
    • Maak gebruik van het kluisje (lade nachttafeltje).
    • Breng zo weinig mogelijk geld mee en laat juwelen thuis.
    • Meld verdachte omstandigheden.
    • Spreek af met je eventuele kamergenoten om elkaars bezittingen in de gaten te houden. Het UZA is niet aansprakelijk voor diefstal of verlies.
    • Laat jouw auto thuis zolang je bij ons verblijft. Een auto die nooit ‘beweegt’, is een uitnodiging voor dieven.

    Iets verloren?

    • Rookverbod

      In het UZA geldt er een strikt rookverbod. Dit betekent dat roken absoluut niet is toegestaan.
    • Neem plaats in onze lounge of kom tot rust in de bezinningsruimte.
  • Wanneer je naar huis mag, kan dat niet snel genoeg gaan. Toch zijn er nog enkele zaken die je moet weten en regelen.

    • Bistro

      Niet beschikbaar
      In de inkomhal van het UZA, kan je terecht in de bistro om wat te eten en te drinken.
    • Niet beschikbaar
      In de inkomhal van het UZA, kan je terecht aan de broodjesbar om wat te eten en te drinken.
    • Leonidas Café

      Niet beschikbaar
      In de inkomhal van het UZA, kan je terecht in het Leonidas Café.
    • Shop&Go Delhaize

      Niet beschikbaar
      In de inkomhal van het UZA, kan je terecht in de winkel Shop&Go Delhaize.
Uitgelichte items

Uitgelichte items

  • team van de dag bord

    Team van de dag

    Tijdens je verblijf ontmoet je veel zorgverleners: verpleegkundigen, zorgkundigen, artsen, paramedici... In de gang hangt daarom een bord ‘Team van de dag’. Hierop vind je een overzicht van de verschillende zorgverleners, met foto, naam en discipline.
  • Apotheekassistent

    Apotheekassistenten

    Sinds kort draaien enkele apotheekassistenten afwisselend mee op verpleegkundige afdelingen in het UZA. Ze zetten er onder meer de medicatie klaar die patiënten moeten krijgen. Zo winnen verpleegkundigen waardevolle tijd die ze aan de patiënt besteden.
  • Gesprek verpleegeenheid

    Jouw mening maakt ons beter

    Jouw ervaringen in het UZA vertellen ons wat we goed doen en waar we onze zorg- en dienstverlening verder kunnen verbeteren. Ze vormen de bron van onze kwaliteitsprojecten en verbeteracties. We polsen op verschillende manieren naar jouw tevredenheid en ervaringen.
Kwaliteitsvolle zorg

Kwaliteitsvolle zorg

  • Dankzij een goede handhygiëne voorkomen we ziekenhuisinfecties. Dit is belangrijk voor alle patiënten, zorgverleners en bezoekers.

    • Zorgverleners gebruiken handalcohol, zeep of handschoenen voor en na elk patiëntencontact. 
    • Ze dragen geen nagellak, ringen, armbanden, horloges of lange mouwen en hebben korte, verzorgde nagels. 
    • Ook jij wast best regelmatig de handen met zeep of ontsmet ze met handalcohol.
  • Onze medewerkers moeten op elk moment weten wie je bent om veilig de juiste zorg toe te dienen. 

    • Tijdens de raadpleging vragen onze zorgverleners regelmatig jouw naam, voornaam en geboortedatum. 
    • Bij een opname krijg je een identificatiebandje. Onze zorgverleners controleren regelmatig de gegevens op dit bandje tijdens jouw verblijf. 
       
  • Patiënten lopen meer risico op vallen omdat ze bijvoorbeeld lang in bed liggen, slecht te been zijn of medicatie gebruiken. Vallen kan zowel fysieke als psychologische gevolgen hebben.

    Wij evalueren regelmatig jouw valrisico. Meld het aan de zorgverlener als je slecht te been bent, als je onlangs gevallen bent of als je de neiging hebt om makkelijk te vallen. Patiënten met een verhoogd valrisico krijgen een blauwe armband om. We bieden ook rolstoelen en zitplaatsen aan. 

  • Pijn is onaangenaam en voor iedereen persoonlijk. Het kan jouw herstel vertragen, daarom doen we er alles aan om jouw pijn te bestrijden en te voorkomen.

  • In het UZA kom je in contact met verschillende zorgverleners. Via speciale communicatietechnieken geven we jouw gegevens vlot aan elkaar door. Zo zijn alle zorgverleners die voor jou instaan op de hoogte van jouw situatie.

    • Bedside briefing

      Bedside briefing

      De informatieoverdracht tussen zorgverleners van verschillende shiften gebeurt aan je bed en in interactie met jou.
    • Daily huddle

      Daily huddle

      Kort dagelijks overleg tussen artsen, verpleegkundigen en zorgkundigen om iedereen in het team op de hoogte te brengen van je situatie.
    • Briefing verpleging

      ISBARR

      De communicatietechniek ISBARR wordt toegepast bij kritische mondelinge communicatie tussen hulpverleners.
Team

Onze zorgverleners staan voor je klaar

Tijdens je verblijf op een verpleegeenheid kom je in contact met verschillende zorgverleners: verpleegkundigen, zorgkundigen, artsen en paramedici.  Het ‘team van de dag’ vind je terug op het overzichtsbord in de gang. 
Zo zie je meteen bij wie je die dag terecht kan voor extra informatie.

Artsen

Verpleegkundigen

Betrokken diensten

  • De dienst cardiologie behandelt aandoeningen van hart- en bloedvaten (cardiovasculaire aandoeningen of hart- en vaatziekten).

Ondersteunende diensten

  • In het UZA bieden we de mogelijkheid om psychologische zorg te ontvangen voor jezelf of je kind tijdens de behandeling in het ziekenhuis.
  • De afdeling klinische voeding staat in voor dieet- en voedingstherapieën bij patiënten op verwijzing van een arts.