Mobiliteitshulpmiddel aanvragen
Maak een afspraak met het RolstoelAdviesTeam (RAT) via het secretariaat van de dienst fysische geneeskundeen revalidatie. Vermeld bij het maken van de afspraak voor welk hulpmiddel je komt. Zo kunnen we je afspraak voorbereiden.
Maak een afspraak
Fysische geneeskunde
Praktisch
Stap 1: Medisch voorschrift voor mobiliteitshulpmiddelen of RolstoelAdviesRapport
Ga naar je huisarts/je behandelende arts voor het aanvragen van een rollator, een manuele rolstoel, een (binnen) scooter, drie- of vierwielfi ets. Hij/zij stelt hiervoor een medisch voorschrift voor mobiliteitshulpmiddelen op.
OF
Maak een afspraak bij het RolstoelAdvies Team voor het aanvragen van een scooter, elektrische rolstoel, manueel actieve rolstoel (en elektrische ondersteuning) of een zitdriewielfiets. Zij stellen een RolstoelAdviesRapport (RAR) op. Dit verslag krijg je ineens mee. Bewaar dit goed!
Breng, indien je hierover beschikt, een medisch verslag met diagnose(s) en/of klachten mee.
Stap 2: Ga testen
Ga naar een erkend verstrekker/verkoper van mobiliteitshulpmiddelen en test mobiliteitshulpmiddelen uit. Kan je ermee wandelen/rijden/fietsen/…?
Neem hierbij het medisch voorschrift en/of het rapport (RAR) mee en toon dit aan de verstrekker.
Stap 3: Aanvraag opsturen
De verstrekker stuurt je aanvraag naar je zorgkas (deze werken samen met de Vlaamse Sociale Bescherming (VSB) in Brussel). De zorgkas voert nog een aantal controles uit.
Stap 4: Beslissing ontvangen
Je krijgt de brief met de beslissing van je zorgkas OF en voor WELK mobiliteitshulpmiddel de VSB tussenbeide komt in de kosten. Het team (RAT) is niet op de hoogte van deze beslissingen.
Stap 5: Levering hulpmiddel
Bij goedkeuring levert de verstrekker het mobiliteitshulpmiddel. Bij een weigering motiveert het VSB de reden waarom er geen tussenkomst is in een brief. Je kan hiertegen in beroep gaan. De procedure hiervoor staat uitgelegd in de brief van de
zorgkas. Jij bent de verantwoordelijke aanvrager van het hulpmiddel. Het RolstoelAdviesTeam ondersteunt je enkel in de administratieve aanvraagprocedure, maar neemt géén beslissing omtrent de aanvraag.
Uittesten is belangrijk
Uittesten van hulpmiddelen kan bij de verstrekker van deze middelen, niet in het UZA.
Je gaat, bij voorkeur, voor de afspraak met het team (RAT). Vraag bij het testen ook naar
de noodzakelijke documenten die belangrijk zijn voor het aanvragen.
- Je moet een aantal jaren met een mobiliteitshulpmiddel doen voordat je mogelijks een nieuwe tegemoetkoming kan krijgen. Bevraag dit aan de verstrekker/verkoper of aan het team (RAT).
- Tussenkomst is enkel mogelijk wanneer het mobiliteitshulpmiddel van een erkende verstrekker komt, online aankopen worden dus zeker niet terugbetaald.