Auditory verbal therapy
Auditory verbal therapy werd in Canada ontwikkeld voor de begeleiding van slechthorende of dove kinderen en hun ouders. Met verschillende begeleidingsprincipes leren slechthorende of dove kinderen het restgehoor (met behulp van een hoorapparaat of cochleair implantaat) maximaal te gebruiken.
Binnenkort naar het UZA?
Heb je binnenkort een afspraak bij het UZA of kom je iemand bezoeken? Beantwoord enkele vragen en krijg handige tips voor je UZA-bezoek, van thuisvoorbereiding tot navigatie in het ziekenhuis.
Maak een afspraak
Neus-, keel- en oorziekten
Wat is auditory verbal therapy?
Auditory verbal therapy werd in Canada ontwikkeld voor de begeleiding van slechthorende of dove kinderen en hun ouders. Met verschillende begeleidingsprincipes leren slechthorende of dove kinderen het restgehoor (met behulp van een hoorapparaat of cochleair implantaat) maximaal te gebruiken. Hoe beter het restgehoor gebruikt en de luistervaardigheid ontwikkeld wordt, hoe makkelijker de mondelinge taalverwerving wordt aangeleerd.
Auditory verbal therapy kan slechthorende of dove kinderen helpen opgroeien in een normaalhorende leer- en leefomgeving en hen zo integreren in een horende maatschappij.
Start de therapie zo vroeg mogelijk op
Hoe vroeger het gehoorverlies ontdekt wordt, hoe sneller we de therapie kunnen opstarten. Na de vaststelling door een arts, geven we de gepaste medische en audiologische begeleiding. Hierbij bekijken we ook de mogelijkheden voor een geschikt hoorapparaat of een cochleair implantaat.
Waarom is het belangrijk de therapie zo vroeg mogelijk op te starten?
De meeste dove of slechthorende kinderen hebben bruikbare gehoorresten en kunnen, mits een goed hoortoestel (hoorapparaat of cochleair implantaat), de spraak van anderen grotendeels opvangen. Jouw kind zal met deze therapie de mogelijkheid hebben om taal te ontwikkelen op een natuurlijke wijze, namelijk door te luisteren.
Tot de leeftijd van 5 jaar is het voor kinderen het gemakkelijkst om taal te leren. Dit noemen we de kritische periode voor taalverwerving. Om deze kritische periode optimaal te benutten, moet de versterking en stimulatie van het gehoor zo vroeg mogelijk plaatsvinden. Als jouw kind niet leert te horen tijdens de kritische periode om taal te leren, daalt de mogelijkheid van jouw kind om geluiden en spraakklanken zinvol te gebruiken.
Auditory verbal therapy probeert door middel van vroege stimulatie in te spelen op deze gevoelige periode en op die manier taal aan te leren en te gebruiken als belangrijkste communicatiemiddel.
Behandeling / Verloop
De therapie wordt aangepast aan de persoonlijkheid van jou en je kind, aan de leerstijl, aan de interesses, aan de mate van handicap en aan het huidig niveau van functioneren. De ontwikkeling van je kind wordt meermaals geëvalueerd en indien nodig wordt het programma bijgestuurd.
- 1
Eerste fase
In de eerste fase van de therapie starten we met het luisteren naar en leren nazeggen van spraakklanken. Deze spraakklanken worden ook onmiddellijk gekoppeld aan woorden om het begrijpen en nazeggen van “echte” woorden te stimuleren. Later worden de woorden uitgebreid naar zinnen. Op die manier leert je kind communiceren via gesproken taal.
- 2
Begeleiding ouder
We begeleiden jeals ouder tot medetherapeut. Hoe vaker jekind gestimuleert wordt, hoe sneller hij/zij gesproken taal verwerft. Een actieve deelname aan de therapie geeft je de kans om:
- de geleerde vaardigheden thuis toe te passen
- een gunstige luisteromgeving te creëren
- je thuis opgedane ervaringen door te geven aan de therapeut en aan andere personen waar je kind mee in contact komt (bv. familie, schooljuf/meester, kinderopvang)
- 3
Integratie
We helpen je ook om de impact van doofheid/slechthorendheid op de hele familie te leren begrijpen. Je kind wordt geleerd om luisteren te integreren in zijn/haar communicatieve opvoeding en bij het verwerven van sociale vaardigheden.
- 4
Stimulatie van de luisterhouding
We stimuleren een luisterhouding in een één-op-één relatie (therapeut-kind of ouders-kind).
- 5
Verstaanbaarheid optimaliseren
Je kind leert zijn eigen stem te beluisteren en te besturen om de verstaanbaarheid van zijn/haar gesproken taal te optimaliseren.
- 6
Opvolging ontwikkelingspatronen
De normale ontwikkelingspatronen van luisteren, taalverwerving, spraak en cognitie worden zoveel mogelijk gevolgd.