Innovatieve, kwaliteitsvolle en veilige zorg leveren voor en samen met elke patiënt en zijn familie, dat is voor het UZA prioriteit nummer één.
Om dit te realiseren werd een cultuur van voortdurend verbeteren uitgebouwd. Een cultuur waarin elke UZA medewerker kritisch kijkt naar het functioneren van de organisatie en verbeteropportuniteiten gaat identificeren en realiseren. Dit kan gaan over zeer kleine verbetermogelijkheden tot grotere, complexere projecten. 
Centraal hierbij staat steeds de patiënt en zijn familie, want dat wat belangrijk, waardetoevoegend is voor de patiënt en zijn familie, daar willen we op inzetten.
Om blinde vlekken in de organisatie zichtbaar te maken, voortdurend uitgedaagd te worden om weer net een beetje verder te gaan - maar ook te meten waar we staan ten opzichte van het uiteindelijke doel van die innovatieve, kwaliteitsvolle en veilige zorg voor elke patiënt, werken we samen met accreditatie- en erkenningsinstellingen zoals Magnet.

Contact

Heb je klachten, suggesties of complimenten over de kwaliteit? Wil je een (medisch) incident melden? 
Contacteer de Ombudsdienst.

Wil je meer info over het kwaliteitsbeleid in het UZA? 
Contacteer de dienst Kwaliteit.

Ombudsdienst

Niet beschikbaar
Centrale inkomhal

Kwaliteit en Lean

Niet beschikbaar
Kwaliteitslabels

Kwaliteitslabels

    • Top Employer
      In 2023 behaalde het UZA voor de 18e keer op rij de erkenning als Top Employer.
  • Hoogwaardige, gecoördineerde zorg over de diensten heen, van aankomst tot ontslag uit het ziekenhuis
    Hoogwaardige zorg op niveau van een medische discipline
    • JACIE-accreditatie 
      Dienst hematologie, nefrologie aferese, weefsel- en cellenbank hematopoietische stamcellen.
    • ISO 17025-accreditatie  
      Forensisch DNA-laboratorium (231-TEST)
    • Internistisch zorgtraject 
      Door de zorginspectie in 2015 uitgereikt aan het UZA
    • Chirurgisch zorgtraject 
      Door de zorginspectie in 2015 uitgereikt aan het UZA
    • Hazard Analysis - Critical Control Point (HACCP) 
      Facilitaire dienst
    • ENETS Center of Excellence 
      Netwerk oncologie
    • EuroSafe Imaging Stars 
      Dienst radiologie
    • FOD Volksgezondheid 
      Borstkliniek en zorgprogramma oncologie
    • ZX008-1502 study 
      Dienst kinderneurologie
    • Breast Centres Network 
      Zorgprogramma oncologie
    • ESMO Designated Centres of Integrated Oncology and Palliative Care 
      Zorgprogramma oncologie
    • CMP-certificaten 
      Het Centrum voor Celtherapie en Regeneratieve Geneeskunde (CCRG) behaalde de Good Manufacturing Practice certificaten van het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) en de fabricagevergunning voor de productie van dendritische celvaccins en limbale epitheelcellen.
Kwaliteitsmetingen

Kwaliteitsmetingen

Het UZA vindt het erg belangrijk om patiënten in alle transparantie te informeren over de kwaliteit van zorg.
Kwaliteit van zorg wordt in het UZA continu gemonitord en gecommuniceerd via kwaliteitsmetingen. Je vindt hier de resultaten van die kwaliteitsmetingen.

  1. Kwaliteitsindicatoren

Om je als patiënt te helpen een weloverwogen keuze te maken over uw behandeling, geven wij je graag inzicht in de resultaten van onze zorgverlening. Daarom neemt het UZA deel aan verschillende metingen van het Vlaams Instituut Kwaliteit van Zorg (VIKZ). Dit initiatief streeft ernaar de kwaliteit van zorg in Vlaamse algemene ziekenhuizen te verbeteren en de transparantie over de kwaliteit van zorg te bevorderen. Verschillende wetenschappelijke kwaliteitsindicatoren worden gemeten, waardoor vergelijking met de resultaten van andere ziekenhuizen mogelijk is. Alle kwaliteitsindicatoren worden binnen het ziekenhuis met de zorgmedewerkers besproken zodat de kwaliteit steeds kan verbeteren. Meer over VIKZ

  • Borstkanker is de meest voorkomende kanker bij vrouwen. Een gespecialiseerde behandeling en een persoonlijke begeleiding is dan ook van het grootste belang wanneer deze diagnose wordt gesteld. In de borstkliniek van het UZA wordt borstkanker behandeld door een gedreven multidisciplinair team van gespecialiseerde artsen, borstverpleegkundigen, psychologen, maatschappelijk werkers en kinesisten. Hoogstaande kwaliteit leveren is voor het UZA prioriteit nummer één. Het UZA staat voor een cultuur van continue kwaliteitsverbetering. Het UZA vindt het belangrijk om patiënten in alle transparantie te informeren over de zorgkwaliteit. 

    Het UZA scoort voor bijna alle categorieën hoog. Voor elke score is er een gefundeerde verklaring. Bij de interpretatie van de cijfers is het belangrijk voor ogen te houden dat een universitair borstcentrum meer patiënten met gevorderde of complexe tumoren en jongere vrouwen ziet. In het UZA worden bovendien klinische studies uitgevoerd voor agressieve en zeldzame borsttumoren waarbij de klassieke behandeling meestal minder impact heeft. Andere borstklinieken verwijzen patiënten naar het UZA door voor deelname aan deze studies.

  • Longkanker is een van de meest voorkomende kankers. Een gespecialiseerde behandeling en een persoonlijke begeleiding is dan ook van het grootste belang wanneer deze diagnose wordt gesteld. In het UZA wordt longkanker behandeld en opgevolgd door een gedreven multidisciplinair team van gespecialiseerde artsen, verpleegkundigen, psychologen, maatschappelijk werkers en kinesisten. Hoogstaande kwaliteit leveren is voor het UZA prioriteit nummer één. Het UZA staat voor een cultuur van continue kwaliteitsverbetering. Het UZA vindt het belangrijk om patiënten in alle transparantie te informeren over de zorgkwaliteit. 

    Het UZA scoort voor bijna alle categorieën hoog. Voor elke score is er een gefundeerde verklaring. Bij de interpretatie van de cijfers is het belangrijk voor ogen te houden dat een universitair oncologisch centrum meer patiënten met gevorderde of complexe tumoren ziet.

  • Ieder jaar surfen zo’n 5 miljoen mensen naar www.uza.be. Het UZA vindt het belangrijk dat die bezoekers op de website transparante, betrouwbare en praktisch bruikbare informatie vinden. De informatie moet begrijpelijk en leesbaar zijn, en via een logische navigatiestructuur snel terug te vinden zijn. Goede informatie stelt een patiënt immers gerust en bereidt hem voor op het ziekenhuisbezoek.

    Het persoonlijke contact tussen de arts en patiënt blijft uiteraard centraal staan, zeker bij complexe aandoeningen. De basisinformatie op de site kan een aanvulling zijn op dat gesprek of kan patiënten voorbereiden op een onderzoek.

    We werken voortdurend aan de gebruiksvriendelijkheid en -ervaring van de website, met nieuwe online mogelijkheden.

    Het Vlaams Patiënten Platform organiseert jaarlijks een controle van de Vlaamse ziekenhuis websites naar de gebruiksvriendelijkheid en patiëntgerichtheid van hun website.

    Hierbij worden volgende items geëvalueerd:

    • gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid
    • praktische informatie
    • informatie over de visie en het beleid van het ziekenhuis
    • informatie over het zorgaanbod van het ziekenhuis 
    • informatie over de kostprijs van zorg 
    • informatie over privacy en patiëntenrechten
    • patiëntenvoorlichting en –ervaringen 
    • interactiemogelijkheden van de website
  1. Zorginspectie

Zorginspectie is een agentschap van de Vlaamse overheid dat Vlaamse welzijns- en gezondheidsvoorzieningen controleert. Hierbij staat de kwaliteit van de zorg naar patiënten toe centraal. Inspecteurs van de  zorginspectie controleren of de wettelijke normen worden toegepast (audit). Zorginspectie zoomt telkens in op een specifiek zorgtraject. Hierbij een overzicht van de zorgtrajecten die de voorbije jaren werden geïnspecteerd:

  • De focus van de inspectie ligt hierbij op het operatiekwartier, de centrale sterilisatie afdeling, chirurgische verpleegafdeling, het chirurgisch dagziekenhuis en de toediening van bloed en bloedproducten.

  • De inspectie spitste zich toe op de spoedgevallendienst, de medische urgentiegroep, de eenheid voor intensieve zorgen, de internistische verpleegafdeling, het niet-chirurgisch dagziekenhuis, de toediening van bloed en bloedproducten, de apotheek en medicatiedistributie.

  • De controle van 2019 focuste op het cardiologisch zorgtraject. De inspectie spitste zich toe op het cathlab en de verpleegafdelingen waar cardiale patiënten worden opgenomen. 

  • De controle van 2023 focuste op het geriatrisch zorgtraject. De inspectie spitste zich toe op het geriatrisch zorgprogramma, geriatrisch dagziekenhuis en geriatrisch dagziekenhuis.

  1. Patiënttevredenheid

Jouw ervaringen als patiënt in het UZA vertellen ons wat we goed doen en waar we onze zorg- en dienstverlening verder kunnen verbeteren. Ze vormen de bron van onze kwaliteitsprojecten en verbeteracties. Daarom peilen we systematisch naar je ervaring en tevredenheid via (online) vragenlijsten en focusgesprekken.

Kwaliteitsprioriteiten

Kwaliteitsprioriteiten

Om te verzekeren dat elk project dat opgestart wordt, bijdraagt tot hetzelfde, gemeenschappelijke doel, worden periodiek kwaliteitsprioriteiten gedefinieerd. 
Deze prioriteiten worden bepaald door de Stuurgroep Kwaliteit en Patiëntveiligheid, een strategisch overlegorgaan dat periodiek samenkomt en waar zowel artsen, verpleegkundigen, stafmedewerkers als directieleden in vertegenwoordigd zijn. Tot slot worden de prioriteiten bekrachtigd door het directiecomité.

De huidige kwaliteitsprioriteiten zijn:

  • Opmaak van het UZA-normenkader
  • Bieden van veilige zorg conform de internationale patiëntveiligheidsdoelen
  • Medicatie
  • Pijn
  • Volledige, tijdige en correcte dossiervoering
  • Infectiepreventie
  • Value based healthcare / Patiëntparticipatie
  • Uitbouwen van transmurale zorg
  • Uitbouwen van multidisciplinaire zorgprogramma’s
     
Kwaliteitsverbeteringen

Kwaliteitsverbeteringen

In het UZA heerst een continue verbetercultuur met innovatie, die door alle medewerkers wordt gedragen. 

Patiënt als partner