Patiëntgerichtheid ziekenhuiswebsite

Patiëntgerichtheid ziekenhuiswebsite

Ieder jaar surfen zo’n 5 miljoen mensen naar www.uza.be. Het UZA vindt het belangrijk dat die bezoekers op de website transparante, betrouwbare en praktisch bruikbare informatie vinden. De informatie moet begrijpelijk en leesbaar zijn, en via een logische navigatiestructuur snel terug te vinden zijn. Goede informatie stelt een patiënt immers gerust en bereidt hem voor op het ziekenhuisbezoek.

Het persoonlijke contact tussen de arts en patiënt blijft uiteraard centraal staan, zeker bij complexe aandoeningen. De basisinformatie op de site kan een aanvulling zijn op dat gesprek of kan patiënten voorbereiden op een onderzoek.

We werken voortdurend aan de gebruiksvriendelijkheid en -ervaring van de website, met nieuwe online mogelijkheden.

Kwaliteitsmeting

Binnen het Vlaams Indicatorenproject voor Patiënten en Professionals (VIP²) gebeuren in de Vlaamse ziekenhuizen regelmatig controles naar de gebruiksvriendelijkheid en patiëntgerichtheid van hun website. 

Hierbij worden volgende items geëvalueerd:

  • gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid
  • praktische informatie
  • informatie over de visie en het beleid van het ziekenhuis
  • informatie over het zorgaanbod van het ziekenhuis 
  • informatie over de kostprijs van zorg 
  • informatie over privacy en patiëntenrechten
  • patiëntenvoorlichting en –ervaringen 
  • interactiemogelijkheden van de website

 
Bekijk de resultaten van de UZA-website en de toelichting op www.zorgkwaliteit.be
.

Laatst aangepast op 14 juni 2021.

Laatst aangepast: 14 juni 2021
Auteur(s):