Plan je dagopname
Verwittig ons
Als je niet kan komen wegens ziekte of andere omstandigheden, verwittig ons dan telefonisch +32 3 275 73 60.
Voorbereiden
Om je dagopname vlot te laten verlopen, overlopen we een aantal belangrijke aandachtspunten:
Wie breng je op de hoogte?
Je gezin, je familie en/of je omgeving
Bij een ziekenhuisopname komt vaak meer kijken dan alleen de medische zorg. Het kan belangrijk zijn om ook thuis de nodige voorbereidingen te treffen. Denk hierbij aan het regelen van zaken zoals:
Hulp bij dagelijkse zorg: Afspreken wie kan helpen met persoonlijke zorg en huishoudelijke taken achteraf.
Kinderopvang en gezinszorg: Maak afspraken over de opvang van kinderen of andere gezinsleden die afhankelijk van je zijn.
Maaltijddienst: Zorg dat er maaltijden klaarstaan of maak gebruik van een maaltijddienst.
Huishoudelijke hulp: Overweeg thuishulp om het huishouden draaiende te houden tijdens je afwezigheid.
Vervoer en boodschappen: Regel wie boodschappen kan doen of vervoer kan bieden.
Enkel als het niet mogelijk is om deze zaken zelf te organiseren, kan je terecht bij de dienst Patiëntenbegeleiding van ons ziekenhuis. Zij staan klaar om samen met jou te kijken naar de juiste ondersteuning, zodat je met een gerust hart je opname kan ingaan.
Administratieve checklist
- Neem steeds je eID, KidsID of ISI+-kaart mee naar het UZA
Dat is belangrijk, want alleen op die manier kunnen we de derdebetalersregeling toepassen. Daarbij betaal je alleen jouw deel van de kosten aan de zorgverlener (remgeld) en worden andere kosten rechtstreeks door je ziekenfonds vergoed.
- Neem volgende contactgegevens mee
- Je eigen telefoonnummer of gsm-nummer
- Naam en adres van je huisarts
- Naam en adres van de verwijzende arts
Opgelet!
Heb je vanaf 01/01/2025 je eID, KidsID of ISI+-kaart niet bij in het ziekenhuis? Dan betaal je steeds een voorschot voor medische verstrekking. Zonder het inlezen van je eID, ISI+-kaart of KidsID, laat de regelgeving een derdebetalersregeling niet meer toe.
Medische checklist
- Overzicht van de geneesmiddelen die je inneemt, waarop de dosis en tijdstip van inname vermeld staat.
- Goedkeuring voor terugbetaling door het ziekenfonds, indien van toepassing.
- Indicatie van eventuele allergieën.
- Medische documenten waarover je beschikt: verwijsbrief van je huisarts of verwijzende arts, radiografieën, laboresultaten, vaccinatiekaart, bloedgroepkaart...
Persoonlijke checklist
- Zorg voor gemakkelijke kledij (bijvoorbeeld een training, losse broek, T-shirt, pantoffels...)
- Iets om te lezen of te ontspannen. (bijvoorbeeld boek, tablet, laptop...)
- Neem TED of antitrombose kousen mee als je deze thuis al hebt liggen.
- Toiletgerief, handdoeken of washandjes hoef je niet mee te nemen.
- Neem eventueel iets te eten mee of wend je tot de eetgelegenheden van het UZA. Tijdens een dagopname is geen maaltijd voorzien, wel een koek en een drankje.
- Heb je attesten nodig? Maak hiervan een lijst. (kiné, arbeidsongeschiktheid...)
Opnameverklaring
Op de dag van je opname (en telkens wanneer je een ander type kamer kiest) teken je een wettelijke en officiële opnameverklaring. Daarmee bevestig je je kamerkeuze, de wettelijk vastgelegde financiële voorwaarden en die van het ziekenhuis.
De bedoeling is om je via dit formulier je zo volledig mogelijk te informeren over de financiële voorwaarden van jouw ziekenhuisopname of je medische ingreep.
- Als dat voor jou van toepassing is, breng je ook een waarborgregeling van een OCMW of betalingsverbintenis van een andere instantie die borg staat voor de betaling van de kosten mee.
- In geval van een school-, sport- of verkeersongeval wordt de opname beschouwd als een gewone ziekteopname. Alles wordt geregeld via je ziekenfonds.
- Voor patiënten met een buitenlandse verblijfplaats (domicilie):
- Verzekeringskaartje of formulier E112 of garantieverklaring van je zorgverzekeraar
- Europese Ziekteverzekeringskaart
- Indien je voorschotten diende te betalen, een betalingsbewijs.
Bereikbaarheid UZA
Je bereikt het UZA gemakkelijk met de auto, het openbaar vervoer, te voet of met de fiets. Verschillende buslijnen houden halt vlakbij het ziekenhuis.
Aanmelden
Meld je aan bij de aanmeldkiosk
Wat gebeurt er bij de aanmelding?
Voor administratieve en medische doeleinden is het belangrijk dat je gegevens volledig en juist worden geregistreerd. Daarom controleren we je gegevens aan de hand van de elektronische identiteitskaart (eID), Kids-ID of ISI+-kaart. Die kaart bevat de officiële naam en adresgegevens. Er zal je ook gevraagd worden naar je telefoonnummer en huisarts.
Opgelet!
Heb je vanaf 01/01/2025 je eID, KidsID of ISI+-kaart niet bij in het ziekenhuis? Dan betaal je steeds een voorschot voor medische verstrekking. Zonder het inlezen van je eID, ISI+-kaart of KidsID, laat de regelgeving een derdebetalersregeling niet meer toe.
Waarborg
In een aantal gevallen moet je een waarborg (voorschot) van 50 euro betalen:
- Als je niet bent aangesloten of niet in regel bent bij een Belgisch ziekenfonds.
- Als je geen adres in België of in het buitenland hebt.
- Als een OCMW of andere instantie instaat voor de betaling van de kosten, maar je geen geldige betalingsgarantie kunt voorleggen.
- Als je achterstallige onbetaalde facturen hebt.
Je verblijf
We geven je graag alle antwoorden op je vragen over het dagelijkse ziekenhuisleven. Met deze praktische informatie hopen we jouw ziekenhuisopname zo aangenaam mogelijk te maken.
Onze dagziekenhuizen
Hier vind je de dagziekenhuizen van ons ziekenhuis waar we met een toegewijd team van verpleegkundigen en zorgverleners voor je klaarstaan. Ons doel is om je tijdens je verblijf de best mogelijke zorg en persoonlijke begeleiding te bieden.
We begrijpen dat een ziekenhuisopname een ingrijpende ervaring kan zijn, daarom zorgen we voor een warme en veilige omgeving waarin je je goed verzorgd voelt. We staan klaar om je te ondersteunen in jouw herstel en welzijn.
Word je geopereerd in dagopname?
Persoonlijke spullen
Praktische tips
- Laat geen persoonlijke spullen (portefeuille, gsm...) rondslingeren en laat je juwelen thuis.
- Maak gebruik van het kluisje. (lade in je nachttafeltje)
- Meld verdachte omstandigheden.
- Het UZA is niet aansprakelijk voor diefstal of verlies.
Comfort en service
Horeca en winkels
Ondersteuning en begeleiding
Patiëntenbegeleiding
Om je verblijf in het ziekenhuis zo aangenaam mogelijk maken, bieden we je begeleiding en ondersteuning op verschillende gebieden.
Psychologen
In het UZA bieden we de mogelijkheid om psychologische zorg te ontvangen voor jezelf of je kind tijdens de behandeling in het ziekenhuis.
Ontslag terug naar huis
Wie beslist wanneer je naar huis mag?
Voor een dagopname word je een dag in het ziekenhuis verwacht. Maak jezelf dus een volledige dag beschikbaar.
Jouw ontslag wordt steeds met je arts besproken. Als je het ziekenhuis zonder zijn/haar toestemming wil verlaten, moet je een verklaring ondertekenen. Maar je arts kent je het best. Hij/zij zal je nooit langer dan nodig in het ziekenhuis houden.Wat krijg je mee?
Vóór je ontslag krijg je:
- Advies: praktische informatie over je medicatie, dieet, activiteiten, controle, thuiszorg, hulpmateriaal, enzovoort.
Beknopt medisch verslag voor je huisarts: Een uitgebreider rapport sturen we haar of hem later. - Voorschriften: Noodzakelijke medicatie wordt digitaal op je eID geplaatst.
- Attesten: Vraag eventueel een bewijs van arbeidsongeschiktheid voor je werkgever, de school...
- Advies: praktische informatie over je medicatie, dieet, activiteiten, controle, thuiszorg, hulpmateriaal, enzovoort.
Wat moet je regelen voor je naar huis gaat?
- Informeer je familie, omgeving, buren...
- Regel vervoer! Denk op voorhand al na wie je kan ophalen en zorg dat ze tijdig aanwezig zijn om je op te halen.
- Zorg indien nodig voor thuisopvang of -begeleiding.
- Breng je ziekenfonds op de hoogte als je na je ziekenhuisverblijf nog een tijd arbeidsongeschikt blijft. Vraag je arts vóór je vertrek de nodige formulieren in te vullen.
Moet je nog op controle na jouw opname?
Als je voor controle op de raadpleging wordt verwacht, vergeet dan niet volgende zaken mee te brengen:
- Identiteitskaart (of gelijkwaardig identiteitsbewijs).
- Andere verzekeringsdocumenten (arbeidsongeval, expertise).
Als dit voor jou van toepassing is:
- Waarborgregeling van een OCMW of betalingsverbintenis van een andere instantie die borg staat voor de betaling van de kosten.
- Verzekeringskaartje of formulier E112 of garantieverklaring van de zorgverzekeraar die borg staat voor de betaling van de kosten.
Ondersteuning na je ontslag
Bij een ontslag uit het ziekenhuis komen soms nog heel wat praktische zaken kijken: nazorg, hulp bij bepaalde handelingen, extra zorg, hulpmiddelen... Soms moet je eerst elders verder herstellen. Hieronder vind je meer info over het zorgaanbod na je ontslag. Bespreek jouw thuiszorgmogelijkheden tijdig met je arts, de verpleegkundige of sociaal werker. Heb je nog vragen? Spreek gerust één van onze medewerkers of je arts aan. Zij helpen jou graag verder.