Maken, wijzigen of annuleren

Afspraak maken, wijzigen of annuleren

Hoe leg je een afspraak vast? Kan je hem ook annuleren als er plots iets tussen komt? Het antwoord op al je vragen. 
Je kan op drie manieren een afspraak maken:

Voorbereiden

Voorbereiden

Om je afspraak vlot te laten verlopen, breng je het best een aantal zaken mee. We sommen ze graag voor je op: 

 

    1. Neem steeds je eID, KidsID of ISI+-kaart mee naar het UZA

    Dat is belangrijk, want alleen op die manier kunnen we de derdebetalersregeling toepassen. Daarbij betaal je alleen jouw deel van de kosten aan de zorgverlener (remgeld) en worden andere kosten rechtstreeks door je ziekenfonds vergoed. 

    Meer info over de factuur

     

    1. Neem volgende contactgegevens mee
    • Je eigen telefoonnummer of gsm-nummer
    • Naam en adres van je huisarts
    • Naam en adres van de verwijzende arts
    1. Overzicht van de geneesmiddelen die je inneemt.
    2. Indicatie van eventuele allergieën.
    3. Medische documenten waarover je beschikt: verwijsbrief van je huisarts of verwijzende arts, radiografieën, laboresultaten, vaccinatiekaart...
    • Taalbijstand (Tolk)

      In het UZA heb je de mogelijkheid om taalbijstand te vragen (enkel op afspraak). Het UZA maakt daarvoor gebruik van een externe tolkendienst STV (Sociaal Tolken en Vertalen bij Integratie en Inburgering) en Brussel onthaal. Ook is het gebruik van webcamtolken mogelijk. In urgente situaties trachten we beroep te doen op anderstaligen personeelsleden of de tolkentelefoon. Je kan een tolk aanvragen via je verpleegkundige of via het secretariaat waar je consultatie doorgaat.
    • Interculturele bemiddeling

      Behandeld worden in een vreemde taal is niet evident, zeker niet als jij en het zorgteam er ook andere sociaal-culturele verschillen op nahouden. In het UZA kan je daarom rekenen op intercultureel bemiddelaars. Een intercultureel bemiddelaar slaat niet alleen een brug tussen culturen, maar schept ook vertrouwen en duidelijkheid voor jou als patiënt, je omgeving en voor alle UZA-medewerkers. Je kan een intercultureel bemiddelaar aanvragen via je arts, verpleegkundige of het secretariaat waar je consultatie doorgaat.

In de volgende gevallen heb je nog extra gegevens nodig:

  • Bij een arbeidsongeval:
    - Naam en adres van de werkgever
    - Naam en adres van de verzekeringsmaatschappij
    - Datum ongeval
    - Schadegevalnummer (indien gekend)
    - Polisnummer
  • Voor een expertise heb je ook de verwijsbrief van de opdrachtgever voor de expertise nodig.
  • Als dat voor jou van toepassing is, breng je ook een waarborgregeling van een OCMW of betalingsverbintenis van een andere instantie die borg staat voor de betaling van de kosten mee.
  • Voor patiënten met een buitenlandse verblijfplaats (domicilie):
    - Verzekeringskaartje of formulier E112 of garantieverklaring van je zorgverzekeraar
    - Europese Ziekteverzekeringskaart
Naar het UZA
Aanmelden

Aanmelden

Meld je aan bij de aanmeldkiosk

  1. Neem steeds je eID, KidsID of ISI+-kaart mee naar het UZA.
     
  2. Passeer bij aankomst eerst langs één van de aanmeldkiosken in de centrale inkomhal of in de inkomhal van het Moeder- en kindcentrum.
     
  3. Beantwoord alle vragen op de kiosk en neem je ticket.
     
  4. Je ticket geeft je verdere instructies
  • Ofwel kan je meteen doorlopen naar de afdeling waar je een afspraak hebt.
  • Ofwel passeer je nog langs de centrale balie om je inschrijving te vervolledigen. 

Hou je ticket steeds bij tijdens je bezoek aan het UZA.

Aanmeldkiosken
  • Voor administratieve en medische doeleinden is het belangrijk dat je gegevens volledig en juist worden geregistreerd. Daarom controleren we je gegevens aan de hand van de elektronische identiteitskaart (eID), Kids-ID of ISI+-kaart. Die kaart bevat de officiële naam en adresgegevens. Er zal je ook gevraagd worden naar je telefoonnummer en huisarts.

  • In een aantal gevallen moet je een waarborg (voorschot) van 50 euro betalen:

    • Als je niet bent aangesloten of niet in regel bent bij een Belgisch ziekenfonds
    • Als je geen adres in België of in het buitenland hebt
    • Als een OCMW of andere instantie instaat voor de betaling van de kosten, maar je geen geldige betalingsgarantie kan voorleggen
    • Als je achterstallige onbetaalde facturen hebt
Ondersteuning en begeleiding

Ondersteuning en begeleiding

  • Om je verblijf in het ziekenhuis zo aangenaam mogelijk maken, bieden we je begeleiding en ondersteuning op verschillende gebieden.
  • In het UZA bieden we de mogelijkheid om psychologische zorg te ontvangen voor jezelf of je kind tijdens de behandeling in het ziekenhuis.
Voorzieningen

Voorzieningen

Om je bezoek aan het UZA comfortabeler te maken, bieden we je tal van extra diensten aan: van wifi tot rolstoelen of winkels.

Overige

Overige

  • Kwaliteit in het UZA

    Innovatieve, kwaliteitsvolle en veilige zorg leveren voor en samen met elke patiënt en zijn familie, dat is voor het UZA prioriteit nummer één.
  • Ombudsdienst

    In het UZA stellen we alles in het werk om je zo goed mogelijk te verzorgen. Als jouw verblijf toch niet helemaal aan je verwachtingen voldeed, kan je je tot de ombudsdienst wenden. Je kan er ook terecht met vragen of problemen, suggesties of klachten.
  • Huishoudelijk reglement voor patiënten en bezoekers

    Patiënten en bezoekers zijn van harte welkom in het UZA. Om het voor iedereen aangenaam en veilig te houden, geldt een huishoudelijk reglement.