Plan je afspraak
Afspraak maken, wijzigen of annuleren
Hoe leg je een afspraak vast? Kan je hem ook annuleren als er plots iets tussen komt? Het antwoord op al je vragen.
Je kan op drie manieren een afspraak maken:
Telefonisch of aan de balie
Je maakt je afspraak telefonisch of aan de balie van de dienst.
Goed om te weten:
- Op de pagina van de dienst kan je zien op welk nummer en tussen welke uren je een afspraak kan maken.
- Voor sommige raadplegingen heb je een schriftelijke verwijsbrief van je arts nodig.
Voor onderzoeken dien je altijd een verwijsbrief mee te brengen. - Hou je rijksregisternummer (zie achterkant e-ID) of BSN (Nederlandse patiënten) bij de hand als je belt.
- Raadplegingen zijn gesloten tijdens het weekend en op feest- en brugdagen. Op deze momenten kunnen er geen afspraken gemaakt worden.
Welke dienst?
Weet je niet zeker welke dienst je nodig hebt voor je afspraak?
Geen zorgen. Je kan altijd bellen naar ons algemene telefoonnummer en we helpen je graag verder.
+32 3 821 30 00
Een afspraak annuleren/wijzigen
Is een geplande afspraak om de een of andere reden toch niet haalbaar voor jou? Verwittig dan zeker de dienst (telefonisch) om de afspraak te annuleren en/of te verzetten.
- Niet-geannuleerde afspraken voor raadplegingen kunnen worden aangerekend aan 22,40 euro.
- Niet nagekomen afspraken voor daghospitalisaties, slaaplabo’s onderzoeken en ingrepen kunnen worden aangerekend aan 57,12 euro.
Voorbereiden
Om je afspraak vlot te laten verlopen, breng je het best een aantal zaken mee. We sommen ze graag voor je op:
Administratieve checklist
- Neem steeds je eID, KidsID of ISI+-kaart mee naar het UZA
Dat is belangrijk, want alleen op die manier kunnen we de derdebetalersregeling toepassen. Daarbij betaal je alleen jouw deel van de kosten aan de zorgverlener (remgeld) en worden andere kosten rechtstreeks door je ziekenfonds vergoed.
- Neem volgende contactgegevens mee
- Je eigen telefoonnummer of gsm-nummer
- Naam en adres van je huisarts
- Naam en adres van de verwijzende arts
Opgelet!
Heb je vanaf 01/01/2025 uw eID, KidsID of ISI+-kaart niet bij in het ziekenhuis? Dan betaal je steeds een voorschot voor medische verstrekking. Zonder het inlezen van je eID, ISI+-kaart of KidsID, laat de regelgeving een derdebetalersregeling niet meer toe.
Medische checklist
- Overzicht van de geneesmiddelen die je inneemt.
- Indicatie van eventuele allergieën.
- Medische documenten waarover je beschikt: verwijsbrief van je huisarts of verwijzende arts, radiografieën, laboresultaten, vaccinatiekaart...
Persoonlijke checklist
- Als dat voor jou van toepassing is, breng je ook een waarborgregeling van een OCMW of betalingsverbintenis van een andere instantie die borg staat voor de betaling van de kosten mee.
- Voor patiënten met een buitenlandse verblijfplaats (domicilie):
- Verzekeringskaartje of formulier E112 of garantieverklaring van je zorgverzekeraar
- Europese Ziekteverzekeringskaart
Bereikbaarheid UZA
Je bereikt het UZA gemakkelijk met de auto, het openbaar vervoer, te voet of met de fiets. Verschillende buslijnen houden halte vlakbij het ziekenhuis.
Aanmelden
Meld je aan bij de aanmeldkiosk
Wat gebeurt er bij de aanmelding?
Voor administratieve en medische doeleinden is het belangrijk dat je gegevens volledig en juist worden geregistreerd. Daarom controleren we je gegevens aan de hand van de elektronische identiteitskaart (eID), Kids-ID of ISI+-kaart. Die kaart bevat de officiële naam en adresgegevens. Er zal je ook gevraagd worden naar je telefoonnummer en huisarts.
Opgelet!
Heb je vanaf 01/01/2025 uw eID, KidsID of ISI+-kaart niet bij in het ziekenhuis? Dan betaal je steeds een voorschot voor medische verstrekking. Zonder het inlezen van je eID, ISI+-kaart of KidsID, laat de regelgeving een derdebetalersregeling niet meer toe.
Waarborg
In een aantal gevallen moet je een waarborg (voorschot) van 50 euro betalen:
- Als je niet bent aangesloten of niet in regel bent bij een Belgisch ziekenfonds
- Als je geen adres in België of in het buitenland hebt
- Als een OCMW of andere instantie instaat voor de betaling van de kosten, maar je geen geldige betalingsgarantie kan voorleggen
- Als je achterstallige onbetaalde facturen hebt
Voorzieningen
Om je bezoek aan het UZA comfortabeler te maken, bieden we je tal van extra diensten aan: van wifi tot rolstoelen of winkels.
Comfort en service
Horeca en winkels